חדשות

רחפנים והליכונים חכמים: טכנולוגיות חדשות לאוכלוסיית הקשישים הגדלה

ה"ניו יורק טיימס" מדווח על פיתוחים חדשים עליהם עובדים בימים אלה כדי לסייע לאוכלוסייה ההולכת וגדלה של קשישים; בין החידושים: בן-לוויה רובוטי ורחפן שיסייע במטלות הבית

רחפן מסחרי, Drone (צילום: אילוסטרציה)

במחלקה לרובוטיקה באוניברסיטת אילינוי מפתחים בימים אלה רחפנים זעירים שיוכלו לבצע מטלות ביתיות שונות עבור קשישים שיישארו בבתיהם. בין השאר, כלי הטייס הקטנים יוכלו להביא אל הקשישים את התרופות הנחוצות מחדר אחר בדירתם, או להרים חפצים שנפלו, מבלי לסכן את הקשישים בנפילה ופציעה.

בכתבה שפורסמה ב"ניו-יורק טיימס", ושעסקה בפיתוחים עתידיים בתחום עזרי הבריאות לאוכלוסיית הקשישים - ששיעורה הולך וגדל במדינות המפותחות - נמסר כי הקרן הלאומית למדע של ארה"ב העמידה לרשות מפתחי הרחפנים לקשישים מענק מחקר ראשון בסך 1.5 מיליון דולר.

"אנחנו מאמינים שרחפנים כאלו שיופעלו בתוככי הבית, במיוחד עבור אדם קשיש שמצבו הבריאותי שברירי אבל הוא אינו נזקק למוסד סיעודי, יהיו לא רק בטוחים, אלא יהפכו לכלי לשימוש יום-יומי, ממש כמו טלפונים ניידים כיום. התחזית היא שנראה אותם פועלים בתוך עשור או שניים", מסרה ד"ר נאירה הובקימיאן (Naira Hovakimyan), המובילה את פרויקט הפיתוח.

"אנחנו מאמינים שרחפנים בתוך הבית, במיוחד עבור אדם קשיש, יהיו לא רק בטוחים, אלא יהפכו לכלי לשימוש יום-יומי, ממש כמו טלפונים ניידים כיום"

לפי הדיווח, לא רק מומחים לרובוטיקה אלא גם רופאים צופים גל קרוב של פיתוחים מתקדמים ממוחשבים, חידושים רובוטיים וטכנולוגיות מקוונות שיסייעו לצרכים המיוחדים של קשישים.

"בדידות היא כבר ברמה של אפידמיה בקרב בני הגיל השלישי בארה"ב", ציינה ד"ר ג'ולייט הולט-קלינגר, מנהלת בכירה לטיפול בחולי דמנציה במסגרת תכניות מכון ברוקדייל. "מגוון רחב של שירותים שניתנים דרך האינטרנט מסייעים לקשישים להימצא בקשר קרוב עם חברים ובני משפחה". לדבריה, "מתרבות הראיות כי שמירה על קשר כזה, גם אלקטרוני, מפצה על הירידה הקוגניטיבית הקשורה בהזדקנות".

מחקר שפורסם באחרונה בכתב העת Alzheimer's & Dementia מצא, כי אנשים בריאים ואו כאלה הסובלים מבעיות קוגניטיביות קלות בגילים 70 ו-80, שמעורבים בשיחות יום-יום מקוונות, תוך שהם משתמשים במערכת שמאפשרת לראות את פניו של המשוחח (כמו סקייפ), הראו בתוך שישה שבועות של שימוש שיפור משמעותי במיומנות הקוגניטיבית שלהם, בהשוואה לקבוצת ביקורת שלא השתמשה במערכת כזאת.

בין החידושים האחרים עליהם עובדים כיום, נמצאים הליכונים חכמים שגם ימנעו נפילות, חיישנים-נודדים בתוך הבית שינטרו ברציפות את מצבו הבריאותי של הדייר הקשיש, מערכת רובוטית מצוידת בבינה מלאכותית שתייצב את המשתמש ההולך בעזרתה, ואפילו "בן לוויה רובוטי-אלקטרוני וירטואלי".

מדענים כבר עובדים על עיצובו של בן הלוויה הזה:  רובוט ביתי בגובה של 1.20 מטר, מצויד במצלמות, רדאר, מיקרופון, רמקול ומגש נייד. הוא עובר עתה ניסויים במעבדה בסיאטל, וכבר יודע לבצע כמה מטלות ביתיות קלות. הרובוט יצויד במערכת שתאפשר לקשיש קיים שיחות וידיאו עם רופאים, או עם משפחתו.

תאגיד הרכב "טויוטה" החליט להקציב 1 מיליארד דולר כדי להקים מעבדה משותפת עם אוניברסיטת סטנפורד בקליפורניה, שתתמקד בפיתוחי בינה מלאכותית לקשישים. חלק מהמערכות נועדו במקור להיכלל רק בכלי הרכב החדשים של החברה, כדי לשפר את בטיחות הנהיגה, אבל עתה נראה כי יהיו אפשריים גם לשימושם של קשישים בכלל.

צרכי האוכלוסייה המזדקנת יטילו מעמסה ענקית על מערכות הבריאות בעולם עד שנת 2050, קובעים מחקרים דמוגרפיים. לראשונה בהיסטוריה של האנושות, 14% מאוכלוסיית תבל תהיה בנקודת זמן זו מעל גיל 65, בעוד ששיעור הילדים עד גיל 5 יהיה רק 9.1% מכלל האוכלוסייה.

על-פי ההערכות, מספר בני ה-60 ומעלה בעולם, מציין העיתון בדיווחו, צפוי להיות כפול מהמצב היום עד שנת 2050, ופי שלושה עד סוף המאה. שיעור בני ה-80 ומעלה צפוי להיות כפול בתוך שלושה וחצי עשורים, וגדול פי שבעה מזה של היום עד 2100.

יפן ואירופה נחשבות למתקדמות יותר מארה"ב בהיערכות לקראת השינוי הדמוגרפי, במיוחד בכל הקשור למכשור מסחרי עבור האוכלוסייה הקשישה, מסר העיתון. גם בסין כבר הותקנו ב-100 אלף בתים חיישנים שינטרו אחר מצבם הבריאותי של קשישים. פרויקט זה החל לפני עשור, בהובלת אריק דישמן, לשעבר מדען בכיר ב"אינטל". המיזם הסיני נקרא "מיזם העיר הידידותית לקשיש".

לכתבה המלאה לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  קשישים,  מבוגרים,  ארה"ב,  ניו יורק טיימס,  רחפן,  הליכון,  טכנולוגיה
תגובות
08.12.2015, 13:10

חחחחחחח...
אני כבר מצפה לראות מתי רחפן יכנס לסל הבריאות עבור קשישים בישראל...
ד"ר וידנפלד יעקב

אנונימי/ת
11.12.2015, 07:45

חחחחח,
זה יקרה כשמשרד הבריאות יתחרפן