חדשות

ועדת סל התרופות: דירוג גבוה למימון מערכת לב מלאכותי עד להשתלה

מימון המערכת קיבל את הדירוג A9, ויעבור לשלב הדיונים הסופי של הוועדה; בנוסף, קיבלו את הדירוג הגבוה שלוש התרופות Pradaxa , Eliquis ו-Xarelto בתחום כלי הדם, אולם בהתוויות חדשות; הוועדה דנה בישיבתה בתרופות בתחומי לב וכלי דם, שריר/שלד, תזונה, אלרגיה, אימונולוגיה קלינית וסוכרת

ניתוח (צילום: אילוסטרציה)

מערכת לב מלאכותי לשם גישור לפני השתלה קיבלה את הדירוג הגבוה ביותר - A9 - במסגרת הדיון האחרון שקיימה הוועדה הציבורית להרחבת סל התרופות והטכנולוגיות הרפואיות לשנת 2016.

בישיבת העבודה השישית שקיימה הוועדה, ושעיקרי ההחלטות שהתקבלו בה פורסמו אתמול (א'), קיבלו את הדירוג הגבוה ביותר גם שלושה תכשירים בתחום הטיפול בכלי דם – Pradaxa , Eliquis ו-Xarelto, בהתוויות חדשות.

3 התכשירים נכללים כבר בסל כטיפול למניעת תרומבואמבוליזם לאחר ניתוח החלפת ירך, לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך ולמניעת שבץ ותסחיף סיסטמי בחולים עם פרפור עליות (SPAF). עתה הוגשה עבורם בקשה להרחיב את מסגרת ההכללה גם להתוויה עבור SPAF ל-2 CHADS Score ומעלה (כלומר לפי מדד לאי ספיקת לב מוגדש, יתר לחץ דם, גיל של 75 ומעלה, סוכרת ושבץ).

בישיבה, שהתקיימה לפני כשבוע, ניתנו דירוגים ל-31 תרופות וטכנולוגיות שעסקו בתחומים: לב וכלי דם, בעיות רפואיות בתחום שריר/שלד, תזונה, אלרגיה, אימונולוגיה קלינית וסוכרת.

עד כה דורגו 180 תרופות וטכנולוגיות רפואיות, ו-13 מהן קיבלו את הדירוג A9.
בנוסף העניקה הוועדה לעוד 11 תרופות וטכנולוגיות בדיון האחרון את הדירוג השני ב"סולם" – A8/9 . מבין אלו - שלוש הן בתחום התזונה לחולים המוזנים בצנתר או חולי ALS. כמו כן הוענק דירוג גבוה זה לבקשה עבור 4 תכשירים לסוכרת.

כל התרופות והטכנולוגיות שקיבלו את שני הדירוגים הגבוהים ביותר עברו לשלב הדיונים הבא לשם תעדוף. הוועדה אמורה לסיים את עבודתה ולהגיש את המלצותיה למשרד הבריאות ולמועצת הבריאות הלאומית עד סוף דצמבר.

11 הבקשות שקיבלו דירוג -A8/9 הן:

בתחום מחלות לב וכלי דם:
Brilinta - תכשיר למניעת אירועים אתרותרומבוטיים. התרופה נכללת כבר בסל אבל לשנה הקרובה הוגשה בקשה להרחבת מסגרת ההכללה לחולים עם תסמונת כלילית חריפה (ACS) עם או ללא עליית מקטע ST, וגם עבור חולים שעברו צנתור אבחנתי, ללא התערבות, עם טרופונין חיובי ובעלי עדות נוכחית או קודמת למחלה כלילית טרשתית.

Coralan - תכשיר טיפול בחולים עם אי ספיקה לבבית כרונית NYHA II to IV, עם אי ספיקה סיסטולית, בהתאם להמלצות המומחים.

Ezetrol - לטיפול בהיפרכולסטרולמיה. התרופה נכללת כבר בסל אבל הבקשה עתה להרחיב את מסגרת ההכללה בסל גם להשגת ערכי LDL כולסטרול נמוך או שווה ל-70 מ"ג/דצ"ל לחולים עם סיכון לבבי גבוה לאחר מיצוי סטטינים.

Juxtapid - לטיפול בהיפרכולסטרולמיה הומוזיגוטית משפחתית (HoFH).

בתחום שריר ושלד:
Xiapex - תכשיר לטיפול ב-Dupuytren's contracture - מחלת דופיטרן הנקראת גם כוויצת דופיטרן התעבות לייפתית של חיתולית כף היד (Palmar Fascia) העוטפת את גידי כף היד והאצבעות וגורמת להתכווצות קבועה של האצבעות וחוסר יכולת ליישר אותן.

בתחום התזונה וההזנה לחולים:

מזון תרופתי להזנת ילדים בגילאים 19-4 שנים עם צנתר אנטרלי, החולים במחלות כרוניות, מחלות מטבוליות, ומחלות נוירולוגיות. וכן מזון ייעודי להזנה באמצעות צנתר - למבוגרים בגילאים 19 ומעלה, ומזונות ייעודיים לחולי ALS.

בתחום אלרגיה ואימונולוגיה קלינית:

Kineret – לטיפול ב- (CAPSי) Cryopyrin Associated Periodic Syndromes, תרופה חדשה לטיפול בתסמונת נדירה המתבטאת בהופעה חוזרת ונשנית של חום, פריחה, דלקת במערכת העצבים המרכזית (המוח וחוט השדרה) ובעיות מפרקים אצל תינוקות רכים, עד גיל שנתיים.

בתחום הסוכרת:

ארבעה תכשירים - Trajenta, Onglyza, Januvia ו-Galvus, אולם רק עבור חולים עם פגיעה בתפקוד כלייתי eGFR שווה או נמוך ל-45.

כן הוענק דירוג דומה ל-Tregludec, אולם הועדה ביקשה לקבל התייחסות נוספת ממומחים לעדויות בדבר חשיבות השימוש בתכשיר זה לחולי סוכרת סוג 1 בהשוואה ל-סוכרת סוג 2, תוך התייחסות לרמת היעילות הקלינית.

בין הבקשות שיקבלו דירוגים נמוכים הפעם – מדי ניטור לחולי סוכרת, לטכנולוגיית גירוי חשמלי ללב להגדלת כוח הפעימה לשם טיפול באי ספיקת לב, מקלט א.ק.ג זעיר מושתל תת-עורי, תרופה למחלת דושן, למזון הנדרש לשם תמיכה באיחוי פצעי כיב ברגל סוכרתית, לטיפול תזונתי באי ספיקה כלייתית בקרב ילדים ועוד.

להורדת עיקרי ההחלטות לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  ועדת סל התרופות 2016,  לב מלאכותי,  סל הבריאות
תגובות