חדשות

תחזית: ההוצאה העולמית על תרופות ב-2020 תעמוד על 1.3 טריליון דולר

את הנתונים פירסמה חברת המחקר האמריקאית IMS; מדובר על עלייה של 30% לעומת המצב כיום, שלפי התחזית תנבע בעיקר מצריכה גוברת של תרופות במדינות המתפתחות, כמו ברזיל וסין, ומתרופות חדשות ויקרות שייכנסו לשוק במדינות המפותחות

ייצור תרופות, תעשיית התרופות (צילום: אילוסטרציה)

ההוצאה הכלל-עולמית על תרופות תעלה בחמש השנים הבאות בקצב של 3%-6% מדי שנה, ותעמוד בשנת 2020 על 1.3 טריליון דולר (1,300 מיליארד דולר), לעומת 1 טריליון כיום; כך צופה החברה האמריקאית בתחום הבריאות IMS, בדו"ח שפירסמה בסוף השבוע שעבר.

העלייה תמותן על ידי גל גדול של פקיעת-פטנטים על תרופות מותג יקרות כיום, ומעבר לצריכת תרופות גנריות זולות יותר

העלייה הצפויה תונע על-ידי תרופות חדשות ויקרות שאמורות להגיע לשוק, לצד עלייה תלולה במחירי התרופות הקיימות בשוק. במקביל, הצורך הגובר בתרופות לאוכלוסיית המבוגרים והקשישים הגדלה, שצורכת יותר ויותר תרופות במיוחד במדינות המפותחות, תתרום לעלייה. עם זאת, העלייה תמותן על ידי גל גדול של פקיעת-פטנטים על תרופות מותג יקרות כיום, ומעבר לצריכת תרופות גנריות זולות יותר.

האנליסטים של חברת המחקר ציינו עוד, כי מכירות תרופות-מותג יקרות, יחד עם תרופות גנריות ותרופות שאינן דורשות מרשם (OTC) יגיעו במצטבר בשנת 2020 ל-1.4 טריליון דולר – כלומר ב-349 מיליארד דולר יותר מאשר השנה. בכך יסומן "שיא עולמי" חדש. האנליסטים מציינים כי שיא זה אינו מפתיע, משום שמחירי תרופות המותג החדשות שנכנסות לשוק מתייקרות מדי שנה.

הדו"ח גם מעריך את שווי ההנחות שהיצרניות יתנו למוצריהן – כ-90 מיליארד דולר. ההנחות ניתנות במסגרת המו"מ שהיצרניות והמשווקים מנהלים עם הגורמים המבטחים וספקי שירותי הבריאות במדינות השונות. מההנחות הנקבעות בחוזי אספקה נהנים גם בתי החולים.

התחזית צופה עלייה בצריכת תרופות בסין, הודו, אינדונזיה וברזיל, שבהן מושקעים מאמצים לחיזוק מערכות הבריאות והרחבת כיסויי ביטוחי הבריאות. בארבע מדינות אלו חיים יותר מ-3 מיליארד בני אדם, ואלו צפויים יחד לצרוך כמחצית מתוצרת תעשיית התרופות העולמית.

כיום, רוב אזרחי המדינות הללו יכולים להרשות לעצמם לרכוש רק תרופות גנריות זולות. בנוסף לכך, לבתי החולים בהן וגם לרופאים אין צוות מספיק מיומן וציוד שיוכל לטפל בתכשירים היקרים יותר, כמו למשל תרופות בהזרקה. גם מסיבה זאת הצריכה בהן מוגבלת כיום.

עוד צופה התחזית, כי בחמש השנים הבאות יאושרו לשימוש 225 תרופות חדשות, במיוחד במדינות המפותחות

לעומתן, במדינות המפותחות קיימת דרישה למעבר לשימוש בתרופות חדשות ומתקדמות יותר שרק יוצאות מצנרת המו"פ, במיוחד בכל הנוגע לתרופות אונקולוגיות, או לטיפול בחולי הפטיטיס C ובמחלות נדירות, וגם לחץ זה תורם לעלייה בצריכה ובהוצאה על תרופות. תג המחיר של חלק מתרופות אלה מגיע ל-100 אלף דולר למנה בודדת, עבור חולה אחד.

עוד עולה מהתחזית, כי בשנת 2020 תעמוד צריכת התרופות על 4.5 טריליון מנות, עלייה ב-24% בהשוואה לשנה הנוכחית. יותר ממחצית אוכלוסיית העולם, שצפויה בשנת 2020 להיות 7.6 מיליארד בני אדם, תצרוך יותר ממנת תרופה אחת מדי יום - עלייה ב-31% לעומת 2005. בארה"ב כ-90% מהמרשמים בשנה זו צפוייה להיות לתרופות גנריות, עליה ב-2% לעומת המצב השנה.

עוד צופה התחזית, כי בחמש השנים הבאות יאושרו לשימוש 225 תרופות חדשות, במיוחד במדינות המפותחות, כמות שלא נראתה כמותה מאז סוף שנות ה-90. במחצית השנייה של אותו עשור אושרו לשימוש 223 תרופות חדשות שנכנסו לשוק. חלק מאותן תרופות חדשות ישנו את צורות הטיפול במחלות שונות, בכלל זה סוגי סרטן מסוימים, מחלות לב, הפטיטיס C , מחלות של מערכת הנשימה, וגם מחלות יותר נדירות כמו ניוון שרירים, מחלות טרופיות שהיו עד כה זנוחות וכן מחלות אוטואימוניות.

יחד עם התרופות החדשות צופה IMS גם את כניסתן לשימוש של טכנולוגיות אבחון חדשות, שגם הן חייבות באישורי ה-FDA, לצד טכנולוגיות מעקב טיפולי, שיסייעו לחולים להקפיד על נטילת התרופות שנרשמו להם בידי הרופאים.

התחזית צופה, כי לרוב החולים במחלות הכרוניות תהיה נגישות ליישומונים (אפליקציות) בטלפונים החכמים וטכנולוגיות לבישות שונות למעקב מרחוק אחר סימנים חיוניים, פעילות גופנית והשפעת הטיפולים שהם מקבלים. גורמי הביטוחים הרפואיים בארה"ב, למשל, עדיין לא מכסים הוצאות על מכשור זה, אבל יש לצפות שישנו את המדיניות כאשר יותר ויותר מחקרים יוכיחו את חשיבות הטכנולוגיות החדשניות לשמירת בריאותם של המבוטחים-המטופלים.

נושאים קשורים:  חדשות,  תעשיית התרופות,  תרופות גנריות,  פטנטים,  חברת IMS,  מדינות מתפתחות
תגובות