פרקינסון

בדיקת דם חדשה תוכל לזהות שלבים ראשונים של מחלת הפרקינסון

חוקרים הדגימו בהצלחה ביצוע בדיקת דם, המתבססת על פאנל נוגדנים עצמוניים שאיתרו בקרב חולי פרקינסון, המאפשרת לזהות את המחלה ברמת דיוק כוללת של 87.9%

19.11.2015, 08:48
מבחנות, בדיקת דם (צילום: אילוסטרציה)
מבחנות, בדיקת דם (צילום: אילוסטרציה)

חוקרים מאוניברסיטת רוואן (Rowan University School of Osteopathic Medicine) הדגימו בהצלחה פרוצדורה של בדיקת דם שפיתחו, אשר לראשונה תוכל לזהות פרקינסון בשלבים המוקדמים, ותוכל גם להבדיל בין פרקינסון למחלות נוירודגנרטיביות אחרות.

החוקרים בדקו סרום של 398 משתתפים, מתוכם 103 בשלבים מוקדמים של פרקינסון, ואיתרו 9,486 אנטיגנים פוטנציאליים, מתוכם כאלו שמצויים בשכיחות גבוהה יותר אצל חולי פרקינסון בשלבים שונים של המחלה.

הפאנל של הנוגדנים העצמוניים שאותר על ידי החוקרים מאפשר להבחין בין חולי פרקינסון בשלבים ראשונים לבין מקרי ביקורת מתואמים ברמת בטחון של 90%, עם רמת דיוק כוללת של 87.9% (94.1% רגישות ו-85.5% סגוליות).

כמו כן, ניתן באמצעות הביומרקרים שנמצאו להבחין בין שלבים מוקדמים לשלבים מתקדמים (mild-moderate) של המחלה, בשיעור דיוק של 97.5%.

לדברי החוקרים, הבדיקה תוכל להבחין בין שלבים ראשונים של פרקינסון לבין אלצהיימר ברמת דיוק של 97%; בין שלבים ראשונים של פרקינסון לבין טרשת נפוצה ברמת דיוק של 96.3%, וכן בין שלבים ראשונים של פרקינסון לבין סרטן השד ברמת דיוק של 97.5%.

לדברי מנהל קבוצת המחקר, ד"ר רוברט נאג'ל, בדיקה זולה ובלתי פולשנית אשר תוכל לזהות שלבים ראשונים של מחלת הפרקינסון, תהיה בעלת השפעה משמעותית ותוביל לטיפול מוקדם בחולים. בנוסף, הבדיקה תוכל לסייע למטפלים במעקב מדויק אחר התפתחות המחלה וכן אחר התגובה לטיפולים.

המחקר בוצע בסיוע תרומות מהקרן שהקים השחקן מייקל ג'יי פוקס.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
DeMarshall CA, Han M, Nagele EP, et al. Potential utility of autoantibodies as blood-based biomarkers for early detection and diagnosis of Parkinson’s disease. Immunology Letters. 2015;168(1):80-88.

נושאים קשורים:  פרקינסון,  נוגדנים עצמוניים,  בדיקת דם,  ביומרקרים,  אבחנה,  מחקרים
תגובות