חדשות

לראשונה: רופאה בארה"ב הורשעה ברצח לאחר שסיפקה תרופות במינון-יתר

הרופאה הורשעה ברצח מדרגה שנייה על מרשם-יתר של משככי כאבים שהביאו למותם של שלושה מטופלים; לפי התביעה, היא התעלמה ממצבם או מדיווחים על הידרדרות במצבם הבריאות

משככי כאבים (צילום: אילוסטרציה)
משככי כאבים (צילום: אילוסטרציה)

חבר מושבעים בלוס-אנג'לס הרשיע בסוף השבוע שעבר רופאה ברצח מדרגה שנייה, לאחר שרשמה מינון-יתר של תרופות משככות כאב לשלושה מטופלים שמתו כתוצאה מכך. כלי התקשורת בארה"ב דיווחו, כי זו הפעם הראשונה בה רופאה מורשעת ברצח על רקע רישום-יתר של תרופות.

12 מהמטופלים שקיבלו את המרשמים מהרופאה, ד"ר סיו-יינג ("ליסה") טסנג (Hsiu-Ying Tseng), בת 45, שהפעילה מרפאה בקליפורניה, מתו עקב מינון היתר. התברר, שתשעה מהם קיבלו תרופות נוספות מרופאים אחרים ובמותם היו מעורבות סיבות אחרות, בכלל זה התאבדות. לכן, כתב האישום כלל רק שלושה מקרים.

לפי ה"לוס אנג'לס טיימס", ההרשעה עשויה לגרום לרופאים רבים "לחשוש לרשום תרופות שראוי ומוצדק לרשום למטופלים שלהם"

הפרשה נחשפה לראשונה ב-2010 בתחקיר של העיתון "לוס אנג'לס טיימס". המטופלים שמתו היו בני 21, 25 ו-28. הצעיר ביותר היה סטודנט באוניברסיטת אריזונה, שנסע 450 ק"מ מביתו למרפאה של אותה רופאה, רק כדי לקבל את המרשם שיועד לו.

פרקליטתה של הרופאה טענה, כי היא היתה מסורה מעל מעבר למטופלים כשרשמה תרופות כה רבות, ולא חשבה שהם ייפגעו מהן. עוד נטען, שנתנה אמון-יתר במטופליה ועבדה במרפאה שלה שעות רבות מעבר למתחייב - ויש לראות במה שקרה לא יותר מרשלנות רפואית, ולא פשע כה חמור כמו רצח.

התביעה טענה כי מדובר ב"כמויות מזעזעות" של תרופות ובמינונים גבוהים שנרשמו בפזיזות למטופלים שכלל לא היו זקוקים להן, וכי הרופאה "התעלמה מסימנים שהם גוססים עקב מינון היתר ו'דגלים אדומים אחרים'". הרופאה גם התעלמה, כך נטען, משיחות טלפון שהופנו למרפאתה מהרשויות המוסמכות שניסו ליידע אותה על המצב החמור שבו שרויים מטופליה.

המשנה לתובע הכללי במשפט, ג'ון נידרמן, אמר כי "המסר שניתן על-ידי חבר המושבעים הוא שאסור לרופא להיות פזיז ועם יד קלה על המקלדת בעת רישום תרופה למטופל". "חלוק לבן וסטטוסקופ אינם יכולים לשמש מגן", אמר.

במשפט תואר בין השאר מקרה שבו מטופל צעיר של הרופאה עירבב את תרופת המרשם זנקס (Xanax) שהיא רשמה לו, יחד עם אלכוהול. "הוא התמכר לתרופה הספציפית הזו והרופאה לא נקפה אצבע", נטען נגדה. "היא ידעה על ההתמכרות והיה עליה להפסיק לרשום את התכשיר הזה".

חבר המושבעים דן במשך שבועיים בפסק הדין, עד שקיבל החלטה להרשיע את הרופאה. המשפט נמשך שמונה שבועות והופיעו בו 77 עדים. הוצגו יותר מ-250 ראיות, במיוחד אלו שהוכיחו שהרופאה קיבלה אזהרות רבות בהקשר לפרקטיקת רישום התרופות המסוכנת שלה.

לפי התביעה, היא התעלמה מהן והמשיכה לרשום תרופות נרקוטיות רבות עוצמה למטופליה. נטען שעקב כך החמירה את מצב ההתמכרות שלהם ולא הציגה שאלות מתבקשות כדי לברר, במסגרת פעילות-מעקב, כיצד הם משתמשים בתרופות. בלש פרטי היה בין המטופלים שעקבו אחר התנהלותה ודיווחו.

במקרה אחר, הרופאה רשמה מרשם עבור מטופל, אבל המסמך נשא את שמה של אישה, וכך האחרונה רכשה למעשה מנה כפולה מאותה תרופה. חבר המושבעים מצא את ד"ר טסנג אשמה גם ביותר מעשרה מקרים של רישום כוזב ובלתי חוקי.

עורכת הדין של הרופאה, טרייסי גרין, מסרה כי יש בדעתה להגיש ערעור. היא מסרה לתקשורת בלוס אנג'לס, כי עם היוודע פסק הדין קיבלה פניות מחולי סרטן שדיווחו, כי עתה הרופאים שלהם החלו להגביל את רישום התרופות למטופלים גם כאשר מדובר במקרים קשים במיוחד.

בחודש שעבר זיכה בית משפט בפלורידה רופא שגם נגדו הוגשה תביעה באשמת רצח (מדרגה ראשונה), בעקבות מותו של מטופל ממינון יתר קטלני . פרשה ידועה אחרת היא של רופאו של כוכב הפופ מייקל ג'קסון, שחבר מושבעים מחוזי בלוס אנג'לס הרשיע ב-2011 "בהריגה ללא כוונה", כיוון שרשם לצורך ניתוח תרופת הרדמה שממנה מת ג'קסון.

הקהילה הרפואית בארה"ב, דיווח ה"לוס אנג'לס טיימס" בשבת, "חוששת כי להרשעה תהיה השפעה על רופאים רבים: הם יפחדו לרשום תרופות שראוי ומוצדק לרשום למטופלים שיזדקקו להן".

נושאים קשורים:  חדשות,  משפט,  רצח,  רשלנות רפואית,  משככי כאבים,  תרופות,  ארה"ב
תגובות
08.04.2016, 10:35

לדעתי חוק מטופש.. הרבה תרופות לא אופידיות עלולות להרוג מטופל.. מה גם שרופאים פשוט לא ירשמו תרופות שחולה זקוק להם.