חדשות

השימוש בהרואין מזנק בארה"ב בעקבות רישום-יתר של תרופות לשיכוך כאבים

המגזין "אקונומיסט" מדווח על מגיפת שימוש בהרואין, הקשור לפי מומחים לרישום נרחב של תרופות לשיכוך כאבים המבוססות על נגזרות אופיום במדינות המערב-התיכון של ארה"ב

משככי כאבים, אופיואידים, סמים (צילום: אילוסטרציה)

"אפידמיית סמים", "מגפת הרואין", "ראש ההידרה" - כך מכנים באחרונה רשויות וחוקרים בארה"ב את העלייה התלולה שנרשמה בשימוש בסם, הקשורה לרישום-יתר של תרופות מרשם לשיכוך כאב המבוססות על נגזרות אופיום במדינות המערב התיכון ומרכז ארה"ב. הרשויות אף מפנות אצבע מאשימה כלפי רופאים באותן מדינות, שגרמו לכך שקהילות שלמות נפלו קורבן למעשה לסם הזול והקטלני.

בכתבה ב"אקונומיסט" בנושא צוין, שאפילו חברי כנופיות לשעבר, שמכירים היטב את רחובות שיקגו, מזועזעים מהתפשטות ההרואין בפרברי העיר. בשיקגו הבעיה היא החמורה והקשה ביותר לעומת כל מקום אחר ברחבי ארה"ב. לפי המגזין, נערות בנות 14-15 אף עוסקות בזנות כדי לממן את התמכרותן.

בשנת 2011, השנה האחרונה לגביה יש נתונים, כ-24,627 ביקורים בחדרי מיון בשיקגו אירעו בעקבות שימוש בהרואין. זאת, לעומת 12,015 ביקורים בניו יורק. למעשה, 35% מהאשפוזים בשיקגו לטיפול בסמים הם בגלל הרואין, לעומת 16% בשאר חלקי ארה"ב. בצד המערבי של שיקגו, דיווח המגזין, העסקים פורחים. הוא הוגדר כ"שוק הסמים הפתוח הגדול ביותר בארה"ב".

דיוויד פרגוסון, כימאי רפואי מאוניברסיטת מינסוטה, אמר לעיתון כי ההרואין פוגע במערב התיכון בצורה קשה יותר מאשר במקומות אחרים בארה"ב, משום שבחוף המזרחי ובחוף המערבי התעמתו עם הבעיה עוד בשנות ה–60. לכן כעת, כשהבעיה צפה ועולה מחדש, הם מתמודדים עמה טוב יותר.

תושבי המערב התיכון, ובעיקר באזורים החקלאיים, פחות מודעים לסכנות. הם לא ידעו עד כה כיצד להילחם במבריחי הסמים, בעיקר ממקסיקו, ששיקגו היא "מרכז המשלוחים" שלהם.

בנוסף, אחת הבעיות הבולטות היא שבמערב התיכון ובדרום ארה"ב יש פחות מרכזי טיפול למכורים לסמים מאשר בצפון־מזרח המדינה.

על-פי הדיווח, מגפת ההרואין במערב התיכון קשורה ישירות למגפת תרופות ההרגעה: ככל שרופאים רשמו למטופליהם יותר משככי כאבים דמויי אופיום – כמו למשל אוקסיקונטין – כך עלה השימוש בהם שלא למטרות רפואיות. מאז 1999, גדל היקף מכירות משככי הכאבים במרשם ב–300%, על-פי נתוני ה-CDC (המרכז לבקרה ומניעת מחלות).

כ-75% מהמכורים להרואין נהגו לקחת תרופות מרשם ועברו מהן להרואין, שהוא זול וזמין יותר בשוק השחור. 1 גרם הרואין טהור עולה פחות ממחצית עלותו בשנות ה–80 במונחים אובייקטיביים. "זוהי מגפה שנגרמה על ידי רופאים", התבטא תום פרידן, ראש ה-CDC, כך נמסר בדיווח.

במדינות מישיגן, אוהיו ואינדיאנה נוהגים הרופאים להעניק מרשמים למשככי כאבים ביד רחבה. בהן גם עלה מספר המכורים להרואין באופן הבולט ביותר.
במקומות שסובלים ממיתון קשה ומשיעורי עוני ואבטלה, קבע המגזין, מגפת ההרואין מחריבה קהילות שלמות.

באוסטין למשל, קהילה כפרית קטנה בין הערים אינדיאנפוליס ללואיוויל, התרחשה התפרצות האיידס הגדולה ביותר שנראתה אי פעם במדינה: כ–200 איש מתוך אוכלוסייה של 4,200 נדבקו במחלה. הסיבה: נרקומנים הזריקו לעצמם Opana, תרופה נגד כאבים חזקה במיוחד, העבירו את המחטים מהאחד לשני וכך זירזו את התפשטות הנגיף.

קייטי קיין־ויליס, מנהלת ה-Illinois Consortium on Drug Policy באוניברסיטת רוזוולט, פירסמה בחודש שעבר מחקר שערך הגוף, ובו צוין כי אילינוי ירדה מהמקום ה–28 בדירוג הטיפול הממשלתי בנרקומנים למקום ה–44 בתוך חמש שנים בלבד. אילינוי, אמרה, היא המדינה הכי פחות מוכנה והכי פחות מצוידת בכל המערב התיכון לטיפול במספר הגדל והולך של מכורים להרואין והמצב בה רק מחמיר, נכתב בדו"ח המחקר.

לכתבה המלאה ב"אקנומיסט" לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  הרואין,  משככי כאבים,  ארה"ב,  "אקונומיסט",  התמכרות,  טיפול בנרקומנים,  הזרקה