חדשות

צוות חוקרים ישראלי חשף את התהליך המאפשר לסרטן העור להתפשט בגוף

צוות חוקרים ישראלי-צרפתי, בראשות ד"ר כרמית לוי, חשף כי "המפגש בין המלנומה לשכבה העליונה של האפידרמיס הוא שהופך את סרטן העור לממאיר"

מיקרוגרף המציג את שכבות הדרמיס והאפידרמיס (צילום: אילוסטרציה)

צוות חוקרים רב-תחומי בישראל, בהשתתפות עמית מחקר מצרפת, מספק לראשונה הסבר מפורט כיצד סרטן העור (מלנומה) מתפשט, ומציע אסטרטגיה טיפולית תרופתית חדשה שתבלום את סוג הסרטן הנפוץ והקטלני הזה.

את המחקר הובילה ד"ר כרמית לוי, מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב. חברי הצוות האחרים היו מבית הספר לרפואה של הטכניון, המכון לחקר הסרטן ומחלקת עור ב"שיבא,, המחלקה לביולוגיה וחקר הסרטן בפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית ו"הדסה" בירושלים ומכון צרפתי. דיווח על המחקר פורסם בסוף השבוע שעבר בכתב העת Molecular Cell.

ד"ר לוי מסרה את הפרטים הבאים על המחקר:

"הערכנו כי תאי הסרטן 'עולים למעלה' כאשר הם מחליפים בכך את סביבת התאים השכנים להם, מהלך שבלעדיו לא יוכלו לחדור בהמשך לכלי הדם ולעבור מטסטזה - להפוך לסרטן גרורתי"

מלנומה היא סוג של סרטן הנגרם כתוצאה מחלוקה בלתי מבוקרת של תאים מלנוציטיים בעור. תאים אלו נמצאים בשכבת האפידרמיס ואחראים על ייצור המלנין – פיגמנט הבולע קרינה באורכי גל קצרים ובכך מגן על העור מפני חשיפה מסוכנת לשמש. המלנומה היא הקטלנית מבין סרטני העור. במדינות המפותחות, מספר החולים במחלה הקשה הזאת רק עולה מדי שנה.

"המלנומה מתפתחת בשני שלבים", אמרה ד"ר לוי, "בראשון התאים הסרטניים מתרבים באפידרמיס, כלומר בשכבת העור החיצונית. אם מאבחנים את הגידול בזמן הזה, ניתן להסיר אותו מעל העור בהליך רפואי פשוט. בשלב השני התאים הסרטניים חודרים פנימה אל הדרמיס – ומשם אל כלי הדם. דרך מחזור הדם הסרטן יכול לעגון וליצור גרורה סרטנית בחלקי גוף שונים".

"השאלה שעניינה אותנו הייתה מה גורם לתאים הסרטניים באפידרמיס לחדור לדרמיס. עד היום היא הייתה סוגיה פתוחה לגמרי. אז שמתי לב שבכל תמונות ההדמיה הקלאסיות של התפתחות המלנומה, מהסוג שמוצאים בכל חיפוש בגוגל, רואים משהו מוזר: התאים הסרטניים עולים תחילה אל פני השטח בעור ורק אחר כך חודרים לכלי הדם. התעוררה השאלה: מדוע הסרטן 'משקיע את האנרגיה' בעלייה הראשונית הזאת? למה איננו צולל ישירות לדרמיס ולכלי הדם?"

במחקר נבדקו ברמה מולקולרית מבנה ומורכבות רקמות האפידרמיס והדרמיס. "הערכנו כי תאי הסרטן 'עולים למעלה' כאשר הם מחליפים בכך את סביבת התאים השכנים להם, מהלך שבלעדיו לא יוכלו לחדור בהמשך לכלי הדם ולעבור מטסטזה - להפוך לסרטן גרורתי".

במחקר נאספו דגימות של רקמות עור בריאות ובוצעה הפרדה של כל השכבות. בהמשך הניסוי עורבבו שכבות העור השונות יחד עם התאים הסרטניים, כדי לבדוק את התבטאות הגנים (Gene Expression) של המלנומה.

התוצאות אישרו את ההנחה: "המפגש בין המלנומה לשכבה העליונה של האפידרמיס הוא שהופך את סרטן העור לממאיר".

"גנים רבים אינם באים לידי ביטוי בתאים רגילים", הדגישה ד"ר לוי, "כשהתאים הסרטניים מגיעים לשכבה העליונה של האפידרמיס, זו בעצם סביבה חדשה עבורם שבה הם נקשרים לקרטינוציטים – תאים הנמצאים ברמת התמיינות גבוהה במיוחד באפידרמיס העליון. אלו אחראים, בין היתר, על ייצור הקרטין. הקשר המולקולרי הזה מוביל להפעלת סיגנל ביולוגי המפעיל גנים רדומים בתאים הסרטניים, משנה את צורתם ומאפשר להם לנדוד ולחדור לכלי הדם. מדובר באפקט דומינו גנטי. התוצאה שלו - סרטן ממאיר".

ד"ר לוי מעריכה, כי התגלית מהווה גם תקווה קלינית. "הסיגנל הזה קיים בתאים רבים. תרופה ידועה בשם DAPT מעכבת את הפעלתו. במחקר השתמשנו בה בתרבית על התאים הסרטניים של המלנומה. היא עבדה: הקשר נחסם, הסיגנל לא הופעל והסרטן לא הפך לגרורתי. מדובר בתרופה שכבר אושרה בידי ה-FDA. אולי בעתיד נוכל לתת אותה כתרופה מונעת למלנומה. היא אולי תגיע בצורה של קרם למריחה על העור, כמו קרם הגנה מפני השמש".

בנוסף להשלכות בתחום הרפואה המונעת, לממצאי המחקר גם השלכות על היכולת לאבחן את המלנומה, סבורה ד"ר לוי. "הסרטן הזה מתפתח במשך שנים רבות. כאשר רופא העור מורה על לקיחת ביופסיה, הוא והפתולוג עוקבים אחר הגידול, ועל-פי עומק החדירה של התאים הסרטניים מחליטים אם מדובר בגידול שפיר או ממאיר. אם הגידול נמצא בעומק של מילימטר או שניים בתוך הדרמיס, הרופא יורה על טיפול בהקרנות. אנחנו מציעים שיטה נוספת ומדויקת הרבה יותר: לדגום את התאים ולבדוק האם הסיגנל עבר שפעול בתאי המלנומה. ככה ניתן יהיה לדעת במדויק אם מדובר בגידול שפיר או גרורתי".

בימים אלו הוחל שיתוף פעולה עם "וולפסון" ו-"שיבא" לשם המשך המחקר.

לדיווח על המחקר לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  סרטן העור,  מלנומה,  ד"ר כרמית לוי,  אוניברסיטת תל אביב
תגובות