חדשות

מותו של הרופא המתנגד לחיסונים

ד"ר ג'ף ברדסטריט טען כי חיסונים מובילים לאוטיזם ומכר "תרופת פלא" להורים נואשים ולחולי סרטן; אחרי פשיטה על מרפאות שעבדו אתו, ברח מביתו וגופתו נמצאה צפה בנהר

מימי נהר Rocky Broad River בצפון קרולינה (צילום: אילוסטרציה)

בחודש שעבר מצא דייג באזור ההררי של צפון-קרולינה את גופתו של ד"ר ג'ף ברדסטריט צפה במימי נהר מקומי. הרופא האמריקאי שטען כי חיסונים גורמים לאוטיזם ואף הציע למכירה תרופה מפוקפקת לתסמונת הקשה, סבורות הרשויות, התאבד בירייה בחזהו. הרקע, הסבירו, היא חקירה בנוגע לתרופה לאוטיזם שהציע, וקשריו למי שייצר אותה.

משפחתו, לעומת זאת, טוענת כי הוא נרצח על ידי חברות התרופות הבינלאומיות, בשל התנגדותו לחיסונים. באינטרנט, היכן שרעיונותיו של הרופא האמריקאי זכו לתפוצה רבה בשנים האחרונות, קמפיין מימון שפתחה המשפחה כבר גייס יותר מ-30,000 דולר, במטרה לשכור בלש פרטי שימצא את "האשמים האמיתיים" במותו.

ד"ר ברדסטריט התפרסם משום שהאמין והטיף כי חיסונים גורמים לאוטיזם, ואף העיד על כך פעמיים לפני תת-ועדה של הקונגרס האמריקאי. במקביל, הוא הציע לאלפי משפחות שילדיהם סובלים מאוטיזם, כמו גם לחולי סרטן, "תרופת פלאים" לריפוי או הטבה במצבם.

התרופה כללה זריקות של חלבון שטען כי מצא ובודד על-פי נוסחה סודית. "תכשיר הפלא" קיבל את השם GeMAF וגם First Immune. הוא התבסס על קבוצת החלבונים גלובולין.

תחקיר שפורסם בסוף השבוע ב"וושינגטון פוסט" העלה, כי לד"ר ברדסטריט היה קשר הדוק עם תעשיית התרופות שפועלת דרך האינטרנט, ומספקת תרופות מפוקפקות, חסרות פיקוח או הוכחה מדעית ליעילותן, לכל מי שמשלם. בדיקה העלתה, כי היה לו קשר ישיר עם המפעל שייצר את 'תכשיר הפלא' הניתן בהזרקה. בדיקה של בקבוקוני התרכיב באחרונה העלתה שהם מזוהמים וייצורם איננו סטרילי. מפעל התרופות שייצר אותם בבריטניה - נסגר.

בשוויץ התברר, כי חמישה אנשים שטפלו באותן "זריקות פלא" נגד אוטיזם – מתו בעקבות הטיפול שקיבלו

יום לפני שנמצאה גופתו של ד"ר ברדסטריט פשטו חוקרים פדרליים על הקליניקה שלו במדינת ג'ורג'יה. הם ערכו חיפוש והחרימו מסמכים, מחשבים, דו"חות ובקבוקונים ובהם החומר התרופתי, שלא נוסה מעולם על-פי הנהלים המקובלים בתעשיית התרופות, ולא אושר לשימוש בבני אדם.

במקביל, בשווייץ, נערכה פשיטה דומה על מרפאה שהייתה קשורה בקשרי עבודה ויחסים מקצועיים עם ד"ר ברדסטריט, לאחר שהתברר כי חמישה אנשים שטפלו באותן "זריקות פלא" נגד אוטיזם – מתו בעקבות הטיפול שקיבלו.

רופא מתחזה מוכר "שיקוי קסמים" (צילום: אילוסטרציה)

רופא מתחזה מוכר "שמן נחשים" (צילום: אילוסטרציה)

אלפי אנשים מרחבי העולם רכשו את ה"תרופה" אותה קידם ברדסטריט, ב-90 דולר לכל בקבוקון

לפי הדיווחים בתקשורת האמריקאית, אלפי אנשים מרחבי העולם רכשו את ה"תרופה" אותה קידם ברדסטריט, ב-90 דולר לכל בקבוקון. מה שהיה משותף להם הוא שהיו מוכנים לטיפולים שמעולם לא אושרו, התעלמו מאזהרות רופאים על כך שמדובר בטיפול מסוכן ומפוקפק והעדיפו להאמין לדעותיו של ברדסטריט, שהכשרתו הראשונית כרופא סייעה לו להציג חזות אמינה.

בניגוד לקונצנזוס המדעי, הרופא טען כי החיסונים שמקבלים כיום ילדים הם אלה שגורמים לאוטיזם, והוא דאג להפיץ עמדה זאת בכל מקום. בנוסף ל-GeMAF, הציע למי שפנה אליו לשם טיפול באוטיזם להיכנס לשהות בתאים רווי חמצן בלחץ גבוה (hyperbaric oxygen chambers), לקבל זריקות הורמונים, לנסות טיפול בתאי גזע ובפרוצדורת ה-chelation - הנחשבת מסוכנת ושמטרתה לסלק מתכות רעילות מהגוף.

בנוגע לחלבון ה-GeMAF , טען ד"ר ברדסטריט כי ניתן למצותו מדם של אדם בריא, ולהשתמש בו "לריפוי כל מחלה - מאוטיזם ועד סרטן - משום שחומר זה ממריץ את המערכת החיסונית".

ב-2012 הציג ד"ר ברדסטריט את הנושא בהרצאה בבריטניה והתפאר כי התרופה שלו ניתנה ליותר מ-40 בני אדם עם אוטיזם "מגיל 16 חודשים עד 21 שנה". הוא טען כי "החומר הזה פוטנטי באורח קיצוני ועובד היטב במיוחד על ילדים". הוא טען כי "אותם ילדים שטופלו כבר יכולים להיפרד סופית מתווית האוטיזם... וכל זאת כבר לאחר כ-20 שבועות של טיפול".

טענתו ספגה ביקורת מצד כל הגורמים המקצועיים, שפסקו כי מדובר "בטענה לא סבירה ולא ניתן לתת אמון בתוצאות טיפול הניתן לאחר 5 חודשים, כשמדובר באחת ההפרעות הקשות ביותר שנמצאת בספר המחלות של הרפואה".

ד"ר ברדסטריט ציטט בהופעותיו רופאים מיפן ומאיטליה, ואף סיפר על מאמר שנכתב בנושא הטיפול החדשני ועבר ביקורת עמיתים. הוא הציע למאזיניו באותן הרצאות הנחה של 25% בעת רכישת התרופה. במקביל, הוא לא חשף את העובדה שהמחקר ספג ביקורת קטלנית, נקבע שאינו אמין והורד מהרשת.

ה-FDA פירסם הודעה רשמית שבה נאמר באופן חד ונחרץ כי ה-GeMAF מעולם לא קיבל אישור, ולא מוכר כטיפול באוטיזם

לפי הדיווחים שלו עצמו, בתכשיר שפיתח טופלו 900 ילדים. הרופא מסר, כי מטופליו הם מגיל 18 חודש ועד 40 שנה. עוד אמר כי "מבוגרים רבים מטופלים בתרופת הפלא גם נגד תשישות כרונית וסרטן", וכי התכשיר טוב למגוון רחב של מחלות והפרעות.

בתגובה להופעותיו הפומביות ולאהדה לה זכה באינטרנט ובהופעות שערך בבריטניה ובארה"ב, פירסם ה-FDA הודעה רשמית שבה נאמר באופן חד ונחרץ כי ה-GeMAF מעולם לא קיבל אישור, ולא מוכר כטיפול באוטיזם. כמו כן, העלה הארגון ספקות לגבי בטיחות התכשיר.

חברת הביוטק שהמשיכה לייצר את התכשיר ולמכור אותו דרך האינטרנט מסרה, כי "התוצאות שהושגו בטיפול מבוססות. אצל 85% מהילדים עם אוטיזם נראה שיפור אפילו מועט ולגבי 15% האוטיזם נעלם כליל".

בפברואר השנה פשט צוות של ה-MHRA – המקבילה הבריטית ל-FDA - על המפעל שייצר את התכשיר ליד קיימברידג', ולאחר בדיקה קפדנית סגר את שעריו.

ב-18 ביוני, יום לפני שנמצאה גופתו, נערכה פשיטה דומה של חוקרים בארה"ב על מרפאתו של ד"ר ברדסטריט, בעיירה באפורד שבמדינת ג'ורג'יה. "הממצאים היו עשויים להוביל לכתב אישום שהיה עשוי לשלוח את הרופא ל-20 שנות מאסר", דיווח העיתון, מפי גורמי חקירה.

מיד לאחר הפשיטה של גורמי אכיפת החוק האמריקאים ארז הרופא מזוודה ונסע שלוש שעות בכיוון צפון-מזרח. הוא נכנס למלון קטן על גדות אגם, שם הגיע אליו המידע שפורסם בשווייץ על סגירת מרפאה שטיפלה ב-GeMAF ושחמישה ממטופליה מתו בעקבות הטיפול. חלקם הוציאו 6,500 דולר בשבוע על הטיפולים.

לאחר מכן, מאמינים גורמי החקירה האמריקאים, הוא התאבד בירייה בחזהו.

נושאים קשורים:  חדשות,  חיסונים,  ד"ר ג'ף ברדסטריט,  תרופת פלא,  סרטן אוטיזם,  ארה"ב,  FDA,  תרופות מפוקפקות
תגובות