כאב כרוני

בדיקת QST מאתרת שינויים ברגישות לכאב בקרב מטופלים המשתמשים באופיואידים

מחקר מצא ירידה בסף הכאב התרמי, ירידה בסבילות לכאב תרמי, החמרה בסומציה הטמפורלית והפרעה ב-DNIC בקרב מטופלים הנוטלים אופיואידים עקב כאב כרוני

22.07.2015, 10:07
אופיואידים. סכנת התמכרות (צילום: אילוסטרציה)

מטרת המחקר הנוכחי היתה להשוות את הרגישות (sensitivity) לכאב ניסיוני של מטופלים עם כאבים כרוניים בקרב מי שנוטלים אופיואידים, לעומת מטופלים עם כאב כרוני שאינם נוטלים אופיואידים ומשתתפים בריאים, על ידי בדיקת תחושה כמותית (quantitative sensory testing, QST).

מצטברות ראיות לכך ששימוש כרוני בתרופות אופיואידיות עשוי לשנות את הרגישות לכאב. ייתכן וניתן יהיה לזהות שינויים אלו ברגישות לכאב, אם ניתן יהיה לזהות את מאפייני השינוי ברגישות לכאב בקרב משתמשים כרוניים באופיואידים.

במסגרת מחקר חתך, 172 מטופלים עם כאב כרוני הנוטלים אופיואידים, 121 מטופלים עם כאב כרוני שאינם נוטלים אופיואידים ו-129 משתתפים בריאים עברו QST על מנת להעריך את סף הכאב התרמי, הסבילות (tolerance) והסומציה הטמפורלית.

נמצאו הבדלים ברורים במאפייני QST בין מטופלים עם כאב כרוני הנוטלים אופיואידים לבין מטופלים עם כאב כרוני שאינם נוטלים אופיואידים, ולבין משתתפים בריאים.

מטופלים הנוטלים אופיואידים הראו עלייה ברגישות לכאב תרמי, וסף הכאב התרמי היה נמוך יותר באופן מובהק. כמו כן, נצפתה ירידה בסבילות לכאב תרמי והחרפה בסומציה הטמפרולית לכאב, בהשוואה למטופלים עם כאב כרוני שאינם נוטלים אופיואידים ולמשתתפים בריאים.

בניתוח של תתי קבוצות נמצא, כי מינון האופיואידים של מטופלים עם כאב כרוני ורגישות גבוהה לכאב תרמי היה גבוה יותר באופן מובהק בהשוואה למינון האופיואידים של מטופלים עם כאב כרוני וסף כאב תרמי גבוה מהממוצע.

בנוסף נמצא, כי מספר מטופלים עם כאב כרוני שנטלו אופיואידים הפגינו ירידה מובהקת ביעילות המנגנון DNICי (diffuse noxious inhibitory control) בהשוואה למטופלים עם כאב כרוני שאינם נוטלים אופיואידים ולמשתתפים בריאים.

ממצאי המחקר מציעים, כי קיימת סדרת מאפיינים של QST המעידה על שינויים ברגישות לכאב תרמי, כולל ירידה בסך הכאב התרמי, ירידה בסבילות לכאב הקשור לחום וקור, DNIC ירוד ו/או החמרה בסומציה הטמפורלית.

מקור:
Yi Zhang, Shihab Ahmed, Trang Vo, Kristin St. Hilaire, Mary Houghton, Abigail S. Cohen, Jianren Mao and Lucy Chen; Increased Pain Sensitivity in Chronic Pain Subjects on Opioid Therapy: A Cross-Sectional Study Using Quantitative Sensory Testing; Pain Medicine, Volume 16, Issue 5, pages 911–922, May 2015
Article first published online: 6 NOV 2014 | DOI: 10.1111/pme.12606

נושאים קשורים:  כאב כרוני,  אופיואידים,  בדיקת תחושה כמותית,  quantitative sensory testing,  QST,  כאב תרמי,  סומציה טמפורלית,  DNIC,  diffuse noxious inhibitory control,  מחקרים
תגובות