חדשות

מחקר בדק את התועלת ממתן תרופות להורדת יתר לחץ לחולי סוכרת ומחלת כליות

לפי הממצאים, שפורסמו בכתב העת The Lancet, שילוב של תרופות מקבוצות ACE ו-ARB סייע למנוע את השלב הסופי של מחלת כליות, אך במחיר תופעות לוואי

תרופות (צילום: אילוסטרציה)
הוזלת התרופות. חיסכון למדינה של 200-150 מיליון שקל בשנה (צילום: אילוסטרציה)

תרופות להורדת יתר לחץ דם לא משפרות את תוחלת החיים של בוגרים עם סוכרת ומחלת כליות, אך מסייעות למנוע את שלב הקצה של המחלה; כך נמצא במחקר חדש, שפורסם בשבוע שעבר בכתב העת The Lancet.

המחקר מבוסס על נתונים שנאספו מתוך 157 מחקרים קודמים שבהם היו מעורבים יותר מ-43 אלף בני אדם עם סוכרת שטופלו ב-ACE או ב-ARB באופן בלעדי, או במשולב. עד כה, דיווחו החוקרים, לא היה ברור מה התועלת מתרופות אלה. כעת נמצא, כי תרופות מקבוצות אלה יעילות במשטר הטיפולי למניעת שלב הקצה (end stage), אך במחיר תופעות לוואי.

לדברי החוקרים, מדובר בממצא חשוב, משום שסוכרת היא גורם מוביל בקרב אנשים שמתחילים לקבל טיפולי דיאליזה. עד היום לא היה ידוע אם ישנו טיפול זמין היכול להגן על תפקוד הכליה בטווח הארוך, ושילוב של ACE ו-ARB נחשב אפילו כגורם נזק במקרים לא מעטים, ציינו עורכי המחקר.

מתן שילוב של שתי קבוצות התרופות במשך שנה ל-1,000 חולים עשוי למנוע אצל 14 מהם את התפתחות השלב הסופי במחלה הכליה

הגם שהטיפולים התרופתיים הללו, כפי שמדווח במחקר, אכן סייעו למטופלים, הם גם המחישו שכל תועלת מהם צריכה להימדד מול תופעות לוואי פוטנציאליות.

החוקרים ציינו, כי אם ננתח את המצב בקרב 1,000 בוגרים עם סוכרת ומחלת כליה, מתן שילוב של שתי קבוצות התרופות הנ"ל במשך שנה עשוי למנוע אצל 14 מהם את התפתחות השלב הסופי במחלה הכליה, ולהשרות רגרסיה באלבומינוריה (albuminuria) בקרב 208. אצל 55 מהם המחיר יהיה כבד – פגיעת כליה חמורה. אצל 135 מבין ה-1,000 צפוי להופיע יתר אשלגן בדם (hyperkalemia).

המחבר הבכיר בצוות, פרופסור ג'ובני סטריפולי מאוניברסיטת בארי באיטליה ואוניברסיטת סידני, ופרופסור סואטוניה פאלמר מומחית למחלות כליה מאוניברסיטת אוטגו בכריסטצ'רץ', ניו-זילנד, הוסיפו, כי אנליזת הממצאים מעלה, שקיימת תועלת כלשהי בהנהגת שני משטרי הטיפול לצורך השגת תוצאות טובות בתפקוד הכליה. אך לדבריהם, ההחלטות של הרופאים לגבי הטיפול חייבות לקחת בחשבון באורח חד-משמעי איזון בין יעילות לבין בטיחות.

לתמצית המחקר לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  סוכרת,  מחלת כליה,  דיאליזה,  ACE,  ARB
תגובות