חדשות

הטכניון יעניק השבוע פרס לחוקר הסרטן האמריקאי פרופ' ג'יימס אליסון

פרופ' אליסון תרם רבות להיבטים התיאורטיים והיישומיים הקשורים בטיפול במחלת הסרטן; בין השאר תגליתו הובילה לפיתוחה של תרופה למלנומה גרורתית

פרופ' ג'יימס אליסון (צילום: יח"צ)

הטכניון יעניק השבוע (יום ד') את "פרס הארווי" לשנת 2014, בו זכה השנה בין היתר חוקר הסרטן פרופסור ג'יימס אליסון. פרופ' אליסון מכהן כראש המחלקה לאימונולוגיה במכון "אנדרסון" בטקסס. הוא יקבל את הפרס, העומד על 75,000 דולר, בקטגוריית בריאות האדם. חתן הפרס האחר הוא האסטרופיזיקאי הגרמני פרופסור ריינהרד גנצל, בקטגוריית מדע וטכנולוגיה.

לפי הודעת הטכניון, פרופ' אליסון (James P. Allison) פיתח פרדיגמה חדשה לטיפול בסרטן ותרם רבות לנושאים התיאורטיים והיישומיים הנוגעים לטיפול במחלת הסרטן. מכון אנדרסון מסונף לאוניברסיטת טקסס, והוא מדורג במקום הראשון בין מכוני הסרטן בארה"ב.

פרופ' אליסון גילה, שתאי ה-T אינם תוקפים גידולים סרטניים בגלל מולקולה בשם CTLA-4, המעכבת אותם

פרופ' אליסון הוא יליד 1948, ועוסק באימונותרפיה - טיפול באמצעות חיזוק המערכת החיסונית – בעיקר בהקשר של הטיפול בסרטן. הוא חקר רבות את תאי ה-T, הממלאים תפקיד חשוב במערכת החיסונית, וגילה שאינם תוקפים גידולים סרטניים בגלל מולקולה בשם CTLA-4, המעכבת אותם.

בעקבות התגלית, פיתח פרופסור אליסון נוגדן שיחסום מולקולה זאת וכך יאפשר לתאי ה-T לתקוף, כפי שמצופה מהם, את הגידול. על בסיס מחקרו פותחה התרופה Ipilimumab (ובשמה המסחרי Yervoy, המיוצרת על ידי בריסטול-מאיירס-סקוויב). התרופה אושרה לשימוש על ידי ה-FDA במאי 2011 לטיפול במלנומה מתקדמת וגרורתית, והאריכה את שרידות המטופלים עד כה ב-5-4 שנים.

כיום חוקר פרופסור אליסון אפשרויות להשתמש בתרופה זאת ובתרופות מעכבות דומות לטיפול בסוגי סרטן אחרים: ריאות, כליות, ערמונית, סרטן המעי וסרטן השד.

פרופסור גנצל כיום חבר סגל באוניברסיטת "ברקלי" בקליפורניה, יקבל את הפרס על הוכחת קיומו של חור שחור במרכז גלקסיית שביל החלב.

פרס הארווי של הטכניון מוענק למדענים משנת 1972, מקרן שהוקמה בידי הנדבן ליאו מ. הארווי ז"ל מלוס אנג'לס, במטרה "להכיר בתרומות גדולות לקידום האנושות בתחומי המדע, הטכנולוגיה, בריאות האדם וקידום השלום".

בתחום הרפואה הוענק בעבר הפרס בין השאר לפרופסור ברט סקמן (שזכה לאחר מכן בפרס נובל ברפואה), ולפרופסור ויליאם קופף, על המצאת הכליה המלאכותית.

נושאים קשורים:  חדשות,  הטכניון,  "פרס הארווי",  פרופ' ג'יימס אליסון,  אימונותרפיה,  סרטן,  Ipilimumab,  Yervoy
תגובות