חדשות

בדיקה חדשה לנשאות מוטציות לסרטן שד ושחלות - בעשירית מהמחיר

חברת סטארט-אפ רפואית בשם Color Genomics, שבראשה עומד הישראלי ד"ר אלעד גיל, הודיעה על השקת הבדיקה, שעלותה כ-279 דולר

בדיקת דנ"א (צילום: אילוסטרציה)

ה"ניו יורק טיימס" דיווח אתמול על פיתוחה של בדיקה גנטית חדשה שנועדה לזהות סיכון לסרטן שד, שעשויה להיות זולה משמעותית מהבדיקות הקיימות בשוק. הבדיקה פותחה על ידי חברת הסטארט-אפ הביו-רפואית Color Genomics, שהמנכ"ל שלה הוא הישראלי ד"ר אלעד גיל.

על-פי הדיווח, הבדיקה תתבסס על נטילת דגימת רוק לצורך אבחון חשד לנשאות של BRCA1/2 - מוטציות הגנים העיקריים הנחשבות כגורמי הסיכון הראשיים לסרטן שד ושחלות. מחיר הבדיקה והאנליזה שלה במעבדת החברה יהיה לפי הודעתה 249 דולר, ועוד 17 דולר ייגבו לזיהוי גנים אחרים הקשורים להופעת סרטן.

מנכ"ל החברה, ד"ר אלעד גיל: "הבדיקה לא תהיה יקרה מדי גם עבור נשים שיצטרכו לשלם בעדה מכיסן ולא להסתמך על חברת הביטוח"

בסך הכל, מדובר על בערך 10% מהמחיר של רוב הבדיקות הגנטיות הנעשות כיום. חברות העוסקות בבדיקות גנטיות גובות כיום עבור כל בדיקה פרטנית לפחות 1,500 דולר.

עוד נמסר, כי חברת Color Genomics נמצאת בנושא הזה בתחרות עם שתי יריבות, חברות גדולות ממנה בתחום המעבדה הקלינית, "קווסט דיאגנוזיס" ו-LabCorp שגם הן הודיעו על פיתוח בדיקה גנטית זולה. ב-2013 פסק בית המשפט העליון של ארה"ב נגד חברת Myriad Genetics, שדרשה לעצמה מונופול על פטנטים הנוגעים לגנים.

אחת הבעיות בארה"ב בנושא בדיקות הסריקה והאבחון גנטי היא, שחלק מהגורמים המבטחים אינם מוכנים לממן את כל הסוגים החדשים של בדיקות הסריקה. חלק מחברות הביטוח הרפואי לא ממנות בדיקות ל-BRCA, אלא רק לקבוצה מוגבלת באוכלוסיית הנשים שכבר חלו בסרטן או הן בעלות היסטוריה משפחתית לסרטן שד או שחלות.

ד"ר אלעד גיל מסר, כי הבדיקה החדישה של החברה "לא תהיה יקרה מדי גם עבור נשים שיצטרכו לשלם בעדה מכיסן ולא להסתמך על חברה הביטוח". החברה מסרה עוד, שהחלה בתוכנית למתן בדיקות-חינם לאותן נשים שאינן יכולות להרשות לעצמן לשלם בעדן. אחת מיועצות החברה, שאיננה מקבלת תשלום כלשהו בעד פעילותה, היא ד"ר מארי-קלר קינג, גנטיקאית מוערכת מאוניברסיטת ואשינגטון, שעבודת המחקר שלה, כך דיווח העיתון, הובילה לגילוי הגן BRCA 1.

קינג קראה כבר לפני שנה לאפשר בדיקות גנטיות ללא תשלום לכל הנשים בארה"ב מגיל 30 ומעלה.

כמחצית מהנשים עם מוטציות מסוכנות אינן זכאיות לבדיקות על-פי ההנחיות הקיימות כיום. לגבי חלקן, הדבר נובע מכך שהן ירשו את המוטציה מאבותיהם ולא מהאמהות, כך שחסרה ה"היסטוריה המשפחתית" של סרטן שד או שחלות.

העיתון מסר כי חברת סטרטאפ אחרת 23andMe, שגם היא פיתחה בדיקה לאיתור סיכון לסרטן נסגרה בהוראת ה-FDA לפני שנתיים. חברת Color Genomics הודיעה שבניגוד לחברה שנסגרה, רופא יהיה מעורב בכל מהלך וינתח ממצאי כל בדיקה.

כאשר צרכן יזמין בדיקה ישירות דרך אתר האינטרנט שלה, המידע ישלח לרופא שהחברה תגייס לעניין הזה ולא לידי הנבדק. אם רופאים יציגו הוראה לבדיקה, חברות הבדיקה המנהלות מעבדות משל עצמן לא נזקקות לאישורי ה-FDA לביצוען, נמסר בדיווח.

נושאים קשורים:  חדשות,  בדיקה גנטית,  Color Genomics,  BRCA,  מוטציה
תגובות