חדשות

רפואה פסיכיאטרית מותאמת-אישית: בדיקה להתאמת תרופה על פי דגימת רוק

הטכנולוגיה הגנטית הושקה בישראל על ידי חברת כצט, בשיתוף פעולה עם החברה הספרדית AB-Biotics; תסייע להתאים תרופה לסובלים מהפרעות נוירו-פסיכיאטריות

30.03.2015, 10:49
בדיקת דנ"א (צילום: אילוסטרציה)

בדיקה לאבחון בעיה נוירו-פסיכיאטרית, על סמך אנליזה של דגימת רוק אישית שנועדה להתאים את הטיפול התרופתי שיינתן למטופל, הושקה במיזם משותף של חברת התרופות כצט וחברת הביו-טכנולוגיה הספרדית
AB-Biotics. שמה של טכנולוגית הבדיקה הוא נוירופרמג’ן (Neuropharmgen) והיא חלק מתחום הרפואה המותאמת-אישית.

בהודעה שמסרה כצט הודגש, כי לפי סקר ארצי, 14.4% מהבוגרים בישראל יאובחנו כבעלי הפרעה נפשית לפחות פעם אחת בחייהם. בקרב הנשים השיעור הוא 17.4%. בנוסף, 8.1% מהאוכלוסייה הבוגרת השתמשו בתרופות מרשם לטיפול בהפרעות אלו ב-12 החודשים האחרונים.

החברה מסרה, כי מחקר שכלל חולי דיכאון, חרדה והפרעות פסיכוטיות ודו-קוטביות הראה שהשימוש ב"נוירופרמגן" צימצם את שיעור הבלתי-מיוצבים ב-50% לפחות

תחום המחקר המדעי העוסק בחקר מגוון השונות הגנטית המשפיע על תגובת המטופל לתרופות הוא הפרמקוגנטיקה. בעבר, היה מקובל להניח שיעילות הטיפול התרופתי נקבעת בעיקר על-פי משקל הגוף, גיל, תזונה ומצב בריאותי.

מאז הושלם פרויקט הגנום האנושי, ב-2001, הודגם שחלק מהשונויות ברצפי הדנ"א הקיימות באופן טבעי בכל אדם משפיעות על מידת התגובה של הפרט לתרופות מסוימות, ועל נטיית המטופל לסבול מתופעות לוואי לתרופות שנרשמות לו.

הבדיקה הגנטית החדשנית המבוססת על נטילת דגימת רוק מספקת מידע פרמקו-גנטי אודות 51 תרופות הנמצאות בשימוש שגרתי לשם טיפול בהפרעות נוירו פסיכיאטריות. תוצאות הבדיקה יסייעו לרופא לאתר את התרופה הפסיכיאטרית המתאימה ביותר לכל מטופל, באופן אישי, על סמך ניתוח ה-DNA שלו, המופק מדגימת הרוק.

סיגל פירסט, מנכ"ל "כצט" ציינה, כי "נוכח העובדה שעולם הרפואה צועד עתה לכיוון רפואה מותאמת אישית, המפתח להצלחת הטיפול התרופתי, מבוסס על הפרופיל הגנטי האישי של כל אדם. בדיקה באמצעות דגימת רוק היא לכן ראשונה מסוגה שנכנסת עתה לישראל בתחום השירותים הגנטיים".

ניתוח תוצאות הבדיקה באמצעות אלגוריתם תרפויטי יאפשר לרופא לחזות את יעילות התרופה שירשום למטופלו ואת המינון המתאים. כמו כן הוא יאפשר לו לקבוע אם המטופל נמצא בסיכון מוגבר לתופעות לוואי.

החברה מסרה, כי מחקר שכלל חולי דיכאון, חרדה והפרעות פסיכוטיות ודו-קוטביות הראה שהשימוש ב"נוירופרמגן" צימצם את שיעור הבלתי-מיוצבים ב-50% לפחות; 77% מהם נעשו מיוצבים תרופתית בעקבות השימוש בבדיקה; ל-70% מהבלתי-מיוצבים החליפו לפחות תרופה אחת בעקבות הבדיקה; ל-20% שונה המינון.

כיצד מתבצעת הבדיקה?

הרופא יבקש מהמטופל דגימה של כ-1 מ"ל רוק. הדגימה תישלח למעבדה, לבידוד הדנ"א שיופק מהרוק. זה יהיה החומר עליו יבוצע האבחון הפרמקוגנטי. למעלה מ-100 אתרים של שונות גנטית הקיימים בדנ"א ייבחנו במספר שיטות. בהתבסס על המידע שיתקבל, יופק דו"ח בידי גנטיקאי שישלח לרופא כדי לסייע בהתאמה הפרטנית של הטיפול התרופתי. תוצאות הבדיקה מתקבלות תוך חודש.

למי מתאימה הבדיקה?

לסובלים מדיכאון, הפרעה דו קוטבית, סכיזופרניה. למטופלים החדשים היא תסייע בהערכה באיזה טיפול תרופתי להתחיל את הטיפול וזיהוי מראש של תופעות לוואי וכן מידת היעילות. עבור מטופלים אשר אינם מגיבים לטיפול עד כה - הבדיקה מאתרת את הטיפול התרופתי המתאים יותר עבורם על פי הפרופיל הגנטי. לחולים עמידים או לאלו עם אי סבילות תרופתית – הבדיקה תשפר את יעילות הטיפול, ההיענות לו, אם יש צורך בשינוי המינון או בהחלפת התרופה, בהתאם לפרופיל הגנטי וכן התאמה אישית.

עלות הבדיקה הרחבה (עבור 51 תרופות) הינה 1,070 יורו. עלות בדיקה מצומצמת (ל-26 תרופות) הינה 770 יורו.

נושאים קשורים:  חדשות,  כצט,  רפואה מותאמת אישית,  תרופות פסיכיאטריות,  טיפול תרופתי,  Neuropharmgen,  נוירופרמג’ן,  AB-Biotics
תגובות
אנונימי/ת
08.06.2015, 11:48

איזה גנים בדיוק , למה הם מקודדים ??!! אם מדובר בנתונים פרמקוקינטיים הרי שיש מספיק אנליזות הרבה יותר זולות...