חדשות

חוקרים מפתחים חיסון סינתטי לפוליו במטרה להכחיד את המחלה לחלוטין

ההכרזה על הפיתוח, שמתוקצב על ידי ארגון הבריאות העולמי וקרן ביל ומלינדה גייטס, נעשתה בכנס ההתאגדות האמריקאית לקידום המדע

נגיף פוליו (הדמיית אילוסטרציה)
נגיף פוליו (הדמיית אילוסטרציה)

בכנס השנתי של ה-AAAS (ההתאגדות האמריקאית לקידום המדע) שהסתיים אתמול (יום ב') בסן-חוזה, קליפורניה, הוכרז רשמית כי צוות בינלאומי יפתח תרכיב חיסון סינטטי כדי להילחם בפוליו.

המחלה עצמה מוגדרת כבר כיום כ"קרובה להכחדה". רק מאות מקרי פוליו מתגלים בעולם מדי שנה. בשנה שעברה, למשל, דווח על 350 מקרים, שרובם המכריע היה בפקיסטן. בעבר חלו בפוליו בעולם מאות אלפי אנשים.

המטרה שהציב לעצמו צוות הפיתוח היא, שבתוך זמן קצר ניתן יהיה להודיע שבזכות החיסון הסינטטי שיפותח בגישה חדשנית המחלה תוכחד לחלוטין. במימון פרויקט הפיתוח משתתפים ארגון הבריאות העולמי (WHO) וקרן ביל ומלינדה גייטס, שהקציבו בשלב ראשון לפרויקט 674 אלף דולר.

החוקרים בפרויקט הנוכחי סבורים כי אם החיסון הסינטטי לא יכיל מנגנון גנטי תיחסם הדרך להדבקה ולהתפשטות

החיסון הקיים כיום, בצורה של טיפות לפה, מבוסס על גרסה מוחלשת של הנגיף מחולל המחלה והתרכיב מיועד לזרז את התגובה החיסונית הטבעית של הגוף. אלא שמתברר, כי היו כמה מקרים בודדים מקרב המחוסנים שאצלם התפתחה דלקת במעיים וזו כשלעצמה מסוגלת "לתפעל מחדש" את הנגיף ואז הוא מדבק ועלול לחדור לגופם של מי שלא חוסנו ולהתפשט.

מה שמתסכל את הרופאים והחוקרים העוסקים בתחום זה, נמסר בכנס, הוא שלא עלה בידם עד היום להכחיד סופית את מחולל המחלה, כפי שהצליחו בעבר כנגד מחלות קשות אחרות.

החוקרים בפרויקט הנוכחי סבורים כי אם החיסון הסינתטי לא יכיל מנגנון גנטי תיחסם הדרך להדבקה ולהתפשטות.

פרופסור דייב סטיוארט, מומחה לביולוגיה מבנית בפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת אוקספורד, חבר בצוות הבינלאומי, מסר כי הרעיון הבסיסי הוא שהחיסון הסינתטי לא יכיל גנום בכלל. הוא יפעל כחומר כימי מורכב: מרכיביו ידמו לזה של הנגיף אבל הוא לא יוכל בשום אופן להשתכפל כמו במקרה של נגיף מוחלש.

הצוות מסר בכנס, כי נראה שהשגת היעד קרובה משום שהושגו הצלחות בפיתוח תרכיב סינתטי למאבק ב-FMDV (מחלת הפה והטלפיים), שגם אותה מפיץ נגיף. נגיף הפוליו משתייך לאותה משפחת נגיפים כמו ה-FMDV.

החוקרים הודו שעליהם עוד להתגבר על כמה מכשולים במאמץ ליצור "משהו שדומה לנגיף, אבל שלא מכיל את הגנום שלו". "במקרה כזה החומר עלול להיות שברירי ולא יציב", הסביר פרופסור סטיוארט.

נושאים קשורים:  חדשות,  נגיף הפוליו,  ארגון הבריאות העולמי,  חיסון,  קרן ביל ומלינדה גייטס
תגובות