חדשות

צוות חוקרים ייצר כמות גדולה של תאי בטא מתפקדים של לבלב אנושי

העבודה מוגדרת כ"הישג יוצא דופן" במאבק למציאת טיפול בסוכרת מסוג 1; הפרטים על העבודה פורסמו בכתב העת Cell

צוות מחקר במכון הרפואי באוניברסיטת "הארוורד" דיווח בסוף השבוע לכתב העת המדעי Cell, כי הצליח לראשונה לגדל בתנאי מעבדה כמות גדולה של תאי בטא של לבלב אנושי, המייצרים אינסולין. לדברי החוקרים, מדובר ב"צעד גדול במלחמה בסוכרת סוג 1".

בראש צוות המחקר עומד פרופסור דאגלס מלטון (Melton) העוסק בנושא כבר 23 שנה. הוא אמר לתקשורת האמריקאית, כי "אנו רחוקים עתה רק צעד טרום קליני אחד מקו הגמר", וכי התאים המתפקדים מצויים בניסויים בעכברים. התאים מייצרים את הורמון האינסולין כבר כמה חודשים, מאז ההשתלה. בשלב הבא יש כוונה לבצע ניסוי דומה בקופים. פרופסור מלטון הביע תקווה שבתוך כמה שנים יחלו הניסויים הקליניים בבני אדם.

בדיווח נמסר כי תאי הבטא נוצרו מתוך תאי גזע עובריים. הם הושתלו לקופסית הכליה ע"ש באומן (Bowman's capsule). זו הפעם הראשונה, צוין בדיווח, שעלה בידי מדענים העוסקים בתאי גזע עובריים ליצור כמות גדולה של תאים עובריים אנושיים אלו לצורך השתלה וגם לצרכים תרופתיים.

לצורך טיפול באמצעות תאי גזע שיושתלו בחולה סוכרת נדרשים על-פי החישוב 150 מיליון תאים והטיפול מחייב גם צעדי הגנה מפני תקיפה שלהם מצד המערכת החיסונית של הגוף.

פרופסור מלטון החל לחקור את הנושא כאשר בנו אובחן כחולה סוכרת סוג 1. גם בתו חולה במחלה.
ההישג המדעי זכה לשבחים רבים. פרופסור חוזה אוברהולצר (Oberholzer) - כירורג, אנדוקרינולוג ומומחה לסוכרת והנדסת רקמות מאוניברסיטת אילינוי בשיקגו - ציין כי "עבודתו של פרופסור מלטון תשאיר חותמה על ההיסטוריה של הסוכרת. מדובר בהישג יוצא דופן".

473 מיליון בני אדם בעולם חולים בסוכרת. בארה"ב בלבד מדובר ב-3 מיליון. הנטל הכלכלי של המחלה על המשק האמריקני מוערך ב-15 מיליארד דולר בשנה.

לקריאת הדיווח המלא בכתב העת Cell לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  הורמון,  תאי בטא,  ניסויים קליניים,  סוכרת סוג 1,  אינסולין,  לבלב,  סוכרת,  תאי גזע,  פרופ' דאגלס מלטון
תגובות