חדשות

גם בישראל: מינון מוגבר של סטטינים לבעלי סיכון גבוה למחלות לב

את ההנחיות העדכניות לרופאים ניסחו איגודי הקרדיולוגיה, רפואת משפחה, רפואה פנימית והחברה לחקר ולמניעת טרשת עורקים

הנחיות חדשות בדבר שימוש בתרופות ממשפחת הסטטינים לשם הורדת רמת הכולסטרול, עבור מי שרופאיו הגדירו אותו כנמצא בסיכון גבוה או גבוה מאד למחלה קרדיו-וסקולארית, נוסחו על ידי ארבעה איגודים מקצועיים בהסתדרות הרפואית: האיגוד הקרדיולוגי, איגוד רופאי המשפחה, האיגוד הישראלי לרפואה פנימית והחברה לחקר, מניעה וטיפול בטרשת עורקים.

ההנחיה היא להתחיל להשתמש בסטטינים כבר מהשלב הראשון של הטיפול עבור מטופלים בסיכון גבוה. הנחיות אלו מאמצות בחלקן את המלצות האיגודים הרפואיים האמריקאיים בנושא, שפורסמו בסוף 2013.

בניגוד להמלצות האמריקאיות, במסגרת ההנחיות החדשות תישמר ההגדרה של ערכי מטרה, והמטופלים בסיכון יונחו להמשיך וליטול סטטינים באותו מינון גם כאשר הגיעו לערכים אלו. המינון למי שנמצאים בסיכון גבוה בעקבות התקף לב, אירוע מוחי או סובלים מסוכרת - יעלה.

ההנחיות בנושא נוגעות לסטטינים מסוג אטורווסטטין (ליפיטור) במינון 80-40 מ"ג או רסווסטטין (קרסטור) במינון 40-20 מ"ג. הרופאים הונחו להדריך את המטופלים גם בנושאי תזונה, גמילה מעישון ופעילות גופנית.

עיקר ההנחיות האמריקאיות שפורסמו בסוף השנה שעברה על ידי התאחדות הקרדיולוגים והקולג' האמריקאי לקרדיולוגיה היו לבטל את ערכי המטרה (רמת הכולסטרול) לגבי כל קבוצות הסיכון ולשנות את ההגדרות לחישוב הסיכון למחלת לב. בעקבות זאת, היו צפויים על פי הערכה כ־13 מיליון אמריקאים להצטרף לקבוצות הסיכון שישתמשו בסטטינים.

בהנחיות שנוסחו בישראל לא בוטלו ערכי המטרה, אך הרופאים הונחו מעתה להתחיל במתן סטטינים במינון גבוה למטופלים בסיכון. זאת, בין השאר לאחר שמחירי תרופות מהסוג הזה הוזלו עקב פקיעת הפטנט עליהן.

פרופסור הילה קנובלר, מנהלת היחידה לסוכרת ומחלות מטבוליות במרכז הרפואי "קפלן" ברחובות, ויו"ר החברה לחקר, מניעה וטיפול בטרשת עורקים ויו"ר איגוד רופאי המשפחה פרופסור שלמה וינקר, ציינו כי במקביל הונחו הרופאים-המטפלים להיצמד להנחיות הקרדיולוגים באירופה בכל הנוגע לקבוצות הסיכון ולהיצמד לגישה האירופית, המתונה יותר בהשוואה לאמריקאית.

נושאים קשורים:  חדשות,  מחלות לב,  סטטינים,  סוכרת,  סיכון למחלות לב
תגובות
אלי שלו
24.04.2014, 14:14

כולסטרול משמש אבן בנין לשורה של חומרים חשובים בגוף האדם. בשורה התחתונה הוא חומר חיובי שבלעדיו אין חיים ובודאי אין בריאות. כמות הכולסטרול בדם תלויה בכמה גורמים שקשורים ישירות באופיו של הפרט ובהתנהגותו וכמובן במזונו. יהיה זה יומרני וטעות קשה לקבוע ערכי כולטרול רצויים אחידים וזהים לכלל האוכלוסיה כי רמתו והרכבו של הכולסטרול הם אישיים כאמור ושונים מפרט לפרט ומאדם לאדם.
לכן הבסיס היחידי להלעטת האוכלוסיה בסטטינים הוא תאוות בצע כסף על ידי החברות הגדולות שבשת"פ של הרופאים מפיצים את התרופות הללו אף על פי שהם יודעים איזה נזק הם גורמים לאוכלוסיה בארץ ובעולם. לא אגלה סוד אם אקבע שבריאות האוכלוסיה היא קורבן על מזבח תאוות בצע ותו לא.
ככל שהאנשים יפנימו את האמת יהיה יותר טוב לבריאות של כולנו.

אלי שלו
05.05.2014, 10:37

סטטינים לפי הרישומים גורמים לתופעות לואי. שאלה אם לא מתכוונים למכור אותם לאוכלוסיה בצורה מוסוות על ידי כל מני פסבדו המלצות לכל מני חוליים אחרים על מנת לשמור על הפרנסה של יצרני התרופות.
כיום ברור שהם גורמים תופעות לואי שליליות, מצד שני לא ברור בכלל מה התועלת אם בכלל.
אני ממליץ לכל אדם לברר טוב טוב לפני שנוטל תרופות (אפילו ע"י המלצת רופא)
כבר פגשתי רופאים שידם קלה על ההדק ורושמים תרופות בקלות יתרה.
בטוח דבר אחד אין תרופות חינם ולכל תרופה כל שהיא יש תמיד תופעות לואי תבדקו תבדקו ועוד פעם תבדקו.