חדשות

משרד הבריאות יפרסם הנחיות חדשות להגבלת מכירת משככי כאב

הצעד נעשה במסגרת התוכנית הלאומית למלחמה בהתאבדויות; רוקח יוכל למכור אריזה של לא יותר מ-50 כדורים ואריזה מהמדף תכיל 16 כדורים

מנהל אגף הרוקחות במשרד הבריאות, ד"ר אייל שוורצברג, יוציא הנחיות חדשות לבתי המרקחת, המכוונות להגבלת מכירתם של משככי-כאבים כמו אקמול ודקסמול. הצעד מתבצע כחלק מהתוכנית הלאומית למלחמה בהתאבדויות, שהושקה לפני כחצי שנה ומטרתה להקטין את מספר המתאבדים בישראל. מדי שנה מתאבדים בישראל כ-500 בני אדם והתוכנית מיועדת לצמצם מספר זה ב-20% בתוך שלוש שנים.

ד"ר שוורצברג מסר לחדשות ערוץ 2, כי ההגבלות יהיו: רוקח יוכל למכור למטופל אריזה שבה עד 50 כדורים של משככי כאב ואילו במכירה מהמדף (OTC), האריזה תכיל 16 כדורים בלבד. בבריטניה, הסביר ד"ר שוורצברג, הגבלות דומות הקטינו את השימוש לרעה בתרופות אלו.

במסגרת ההנחיות החדשות, יידרשו הרוקחים לתשאל מטופל לסיבת רכישת משככי-הכאב, ולהקדיש תשומת לב להתנהגות מעוררת חשד, לפיה השימוש בתרופות אלו נועד לצרכים אובדניים. כמו כן, יידרש הרוקח לשים לב לתדירות רכישת משככי-כאב בכמות של יותר מ-50 כדורים, להיעדר תסמינים שיצדיקו נטילת משככי-כאב וכן להתנהגות המטופל (עצבנות-יתר, חוסר מנוחה, אגרסיביות, רצון לבצע קניה מהירה והסתלקות מהירה מבית המרקחת). בכל המקרים הללו יהיה רשאי הרוקח לא למכור את התרופה המבוקשת.

לא ברור איזה פתרון יימצא לאותם מטופלים שיעברו מבית מרקחת אחד לאחר, רק כדי לבצע כמה רכישות דומות, לשם מימוש הכוונות האובדניות שלהם.

ד"ר אבשלום אדרת, יו"ר עמותת "בשביל החיים", שהיתה מעורבת עם גורמי בריאות הנפש והרפואה בהכנת התוכנית למלחמה בהתאבדויות, אמר כי הפחתת מספר הכדורים של התרופות הללו באריזות, כשמדובר בתרופות OTC, נועדה להקטין את הנגישות הקלה אליהן לצורכי פגיעה עצמית.

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  משככי כאבים,  הנחיות לרוקחים,  התוכנית הלאומית למלחמה בהתאבדויות
תגובות