חדשות

תוצאות חיוביות בניסוי לבחינת החיסון הראשון בעולם נגד מלריה

על פיתוח החיסון הניסיוני אחראית חברת GSK, ובשנים האחרונות שותפה לפרויקט קרן ביל ומלינדה גייטס, הפועלת באפריקה

בכנס רפואי שנערך בשבוע שעבר בדרבן שדרום-אפריקה, הודיעה יצרנית התרופות GSK על תוצאות חיוביות בניסוי קליני Phase III של החיסון הראשון בעולם כנגד מלריה. החברה מסרה, כי בניסוי שנעשה בשבע מדינות באפריקה, בהשתתפות מעל 15,000 ילדים, הסתמנה ירידה של 46% בסיכון למחלה בקרב בני 5-17 חודשים שהתחסנו, לעומת ילדים שלא התחסנו. הילדים נבדקו כ-18 חודשים לאחר החיסון. לגבי תינוקות שהיו בני 12-6 שבועות בעת שקיבלו את החיסון, הסיכון לחלות פחת ב-27%.

בהודעה שפירסמה החברה לתקשורת (ראו דיווח של הבי.בי.סי) הודגש, כי ההגנה מהמחלה היא לשנה וחצי ממתן החיסון בלבד. נראה שעל המתחסנים יהיה לחזור ולקבל את החיסון, גם בעתיד, אולי אף באופן שגרתי, מדי שנה או שנתיים.

GSK הודיעה כי במהלך השנה הקרובה תגיש בקשה ל-European Medicine Agency) EMA) לקבלת אישור להתחיל לשווק את החיסון וכי היא מקווה שגם ארגון הבריאות העולמי (WHO) ימליץ על החיסון (RTS,S) - שעל פיתוחו היא שוקדת כבר שלושה עשורים – כדי שניתן יהיה להשתמש בו במבצעי חיסונים נרחבים כבר ב-2015.

מדי שנה מתים ממלריה, שמופצת בידי יתושים, מעל 660,000 בני אדם באפריקה, רובם ילדים בני פחות מחמש שנים. מספר חולי המלריה בעולם מוערך ב-219 מיליון. מחלת המלריה הינה מחלה קשה העלולה לגרום נזק ארוך-טווח גם לחולים שהבריאו ממנה. במימון הפרויקט למציאת חיסון למחלה שותפה גם הקרן על שם ביל ומלינדה גייטס.

כלי התקשורת דיווחו כי גם בארה"ב מפותח חיסון למלריה – באמצעות הזרקת טפיל מוחלש, אך החברה המפתחת טרם ביקשה אישור לשיווקו.

נושאים קשורים:  חדשות,  קרן ביל ומלינדה גייטס,  GSK,  חיסון למלריה
תגובות