חדשות

רמב"ם: מחקר בינ"ל מצא ירידה משמעותית בתמותה מסרטן חלל הפה

מחקר שהובילה מחלקת אא"ג בבית החולים מצא כי הגישה הרב-תחומית שיושמה בעשור האחרון הביאה לירידת שיעור התמותה ל-19%

מחקר בינלאומי בהובלת המרכז הרפואי רמב"ם, שעקב אחרי כ-3,000 חולים במשך 20 שנה, מצביע על מגמת ירידה משמעותית בשיעור התמותה כתוצאה מסרטן חלל הפה. המחקר, אותו הובילו חוקרים ממחלקת אא"ג בבית החולים שבחיפה, מצא כי שיעור התמותה כתוצאה מסרטן זה ירד כעת ל-19%, לעומת כ-31% עשור קודם לכן.

סרטן חלל הפה הוא מבין הגידולים הנפוצים בעולם ובארץ, כאשר עישון ושתיית אלכוהול ידועים כגורמים לעלייה בתחלואה. שכיחות המחלה תלויה גם בגורמים גנטיים, גיאוגרפיים ותרבותיים. לאחרונה נמצא כי חשיפה לנגיף הפפילומה האנושי, העשוי לגרום לסרטן צוואר הרחם אצל נשים, קשור להופעתו.

המחקר שנוהל על ידי פרופ' זיו גיל, מנהל מחלקת אא"ג ברמב"ם ודר' מורן עמית, רופא במחלקה, כלל מרכזי סרטן מובילים באיטליה, אוסטרליה, ברזיל, גרמניה, הודו, ארה"ב וטייוואן. החוקרים, שעבודתם התקבלה לפרסום בירחון היוקרתי CANCER, גילו כי הירידה בתמותה בעשור האחרון התרחשה למרות ששיעור החולים שטופלו עקב מחלה מתקדמת ובגיל מתקדם היה רב יותר.

למשל, בעשור האחרון 14% מהחולים היו מעל גיל 70 לעומת 10% בעשור הקודם, ול-55% מהם היתה מחלה מתקדמת, זאת לעומת 45% בעשור הקודם.

לדברי החוקרים ברמב"ם, הירידה בתמותה ניכרת גם בחולים ישראלים והיא תוצאה של שינוי בגישה הטיפולית בעשור האחרון, לגישה רב-תחומית. "הצוות הרב תחומי, המתמחה בטיפול בחולים עם גידולים בראש ובצוואר, יודע לבחור את הגישה הטיפולית הטובה ביותר לחולה, תוך מוכנות לטפל בסיבוכים במהלך או אחרי הניתוח וביצוע פרוצדורות לשיקום התפקוד של החולה לאחר הטיפול", אמר פרופ' גיל, "זהו יתרון ייחודי הקיים בארץ רק במרכזים אוניברסיטאיים-ציבוריים שבהם יש צוותים רב תחומיים, ולא ניתן למטופלים במערכת הפרטית".

פרופ' זיו מסביר את ההיגיון שמאחורי הנתונים הללו: "מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות בעיתון הבריטי לסרטן הראו, שהסיכוי לריפוי גבוה באופן משמעותי כשהטיפול מתבצע על ידי צוות רב-תחומי לעומת טיפול על ידי רופא בודד. איכות הטיפול תלויה גם במעקב, אשר נדרש במשך שנים רבות, וצריך להיות מבוצע גם הוא באופן סדיר על ידי אותו הצוות. יתרונות אלו של הטיפול בשרות הציבורי יכולה להביא לא רק לירידה בתמותה אלא גם לשיפור ניכר באיכות חיי המטופלים".

בתוך כך, מחלקת אא"ג ברמב"ם תארח בחודשים הקרובים שני כנסים בינלאומיים. הכנס הראשון, שייערך בין התאריכים 16-17 בספטמבר, יעסוק בניתוחי רובוט וטיפולי לייזר בגידולי ראש צוואר. בכנס ייקחו חלק ארבעה מומחים מארה"ב ומהמזרח הרחוק. בנוסף, ב-30 לאוקטובר יארח בית החולים כנס בינלאומי, שיוקדש להתקדמות בטיפול ובזיהוי של סרטן בלוטת התריס. הכנס מיועד לאנדוקרינולוגים, רופאי אא"ג, אונקולוגים, פתולוגים, מומחים ברפואה גרעינית וחוקרי סרטן.

נושאים קשורים:  חדשות,  סרטן צוואר הרחם,  סרטן הפה,  המרכז הרפואי "רמב"ם",  פרופ' זיו גיל,  וירוס הפפילומה האנושי – HPV
תגובות