טיפול קוגניטיבי-התנהגותי

טיפול קוגניטיבי במרפאה ראשונית יעיל לטיפול באינסומניה

ניסוי קליני מבוקר מצא שיפור מובהק בתגובה לטיפול קוגניטיבי-התנהגותי שניתן לנדודי שינה על ידי צוות מרפאה ראשונית, על בסיס הוראות כתובות

04.08.2013, 09:51

על אף שאינסומניה כרונית נפוצה למדי במתאר הרפואה הראשונית, מרבית רופאי המשפחה מתקשים לספק כלים טיפוליים מעבר לתרופות מיישנות (hypnotics) שאינן מתאימות כטיפול ממושך. לאור מספר מטה-אנליזות שהדגימו את התועלת מטיפול קוגניטיבי-התנהגותי (cognitive–behavioural therapy‏, CBT) לחולים אלו, בדק ניסוי, שהתפרסם לאחרונה באתר כתב העת Journal of Sleep Research, את היעילות של מתן טיפול כזה על ידי אנשי רפואה ראשונית.

66 חולי אינסומניה המטופלים במרפאה ראשונית הוגרלו לקבל CBT על ידי אנשי מקצוע ממרפאה ראשונית בהתאם להוראות מוגדרות או לקבוצת ביקורת שהוכנסה לרשימת המתנה לטיפול.

47% ממטופלי CBT דיווחו על השפעה משמעותית קלינית. קבוצת הטיפול הציגה שיפור גדול ומובהק בציון Insomnia Severity Index בהשוואה לקבוצת הביקורת, בנוסף לשיפור בינוני בחביון השינה וזמן עד ההתעוררות לאחר הירדמות, על סמך יומן שינה. עם זאת, מצננים החוקרים את ההתלהבות ומדגישים כי לאורך המעקב נצפתה הידרדרות ושחיקה של השיפור שהושג.

לאור התועלת ממתן הטיפול במתאר הזמין יותר של רפואה ראשונית קובעים החוקרים כי צורת מתן טיפול זו יכולה להשתלם מבחינת יחס עלות-תועלת.

מקור:
Bothelius K, Kyhle K, Espie CA, Broman JE. Manual-guided cognitive-behavioural therapy for insomnia delivered by ordinary primary care personnel in general medical practice: a randomized controlled effectiveness trial. J Sleep Res. 2013 Jul 16. doi: 10.1111/jsr.12067.

נושאים קשורים:  טיפול קוגניטיבי-התנהגותי,  נדודי שינה,  אינסומניה,  מחקרים
תגובות