חדשות

טיפול חדשני לנפגעי קרינה עקב אסון גרעיני פותח במרכז הרפואי "הדסה"

מבוסס על הזרקת תאי שליה אנושיים לשריר ונבדק במחקר טרום-קליני; עד כה לא פותח טיפול יעיל וזמין למצבי אסון גרעיני מרובי נפגעים

קבוצת מחקר בהנחיית פרופסור רפאל גורודצקי מהמעבדה לביוטכנולוגיה ורדיו-ביולוגיה במכון האונקולוגיה של בית החולים "הדסה" שבירושלים פיתחה טיפול מציל-חיים במצבים של חשיפה שעשויה להיות קטלנית לקרינה. הטיפול נעשה באמצעות הזרקה של תאי שליה אנושיים לשריר בהליך מהיר, פשוט ובטוח. על הפיתוח מדווח כתב העת המדעי המקוון PLoSOne.

התאים שבהם השתמשו החוקרים למחקר טרום-קליני בודדו וגודלו במעבדה של חברת הביוטכנולוגיה פלוריסטם בחיפה. החברה מפתחת טיפולים קליניים המבוססים על תאי שלייה למטרות רפואיות שונות ואף תמכה במימון הפרויקט הנוכחי.

תוצאות המחקר שנעשה ב"הדסה" מציעות בניית מאגר של תאים מתאימים, שיוכל להיות זמין "הישר מן המדף" לטיפול מהיר ובטוח ללא תופעות לוואי במקרה של אסון גרעיני עם מספר רב של נפגעים שנחשפו לרמות קרינה גבוהות. למצבי אסון שכאלו לא היה עד כה טיפול יעיל וזמין.

יתרון הטיפול הוא ביכולת ליישמו גם כאשר רמת הקרינה המדויקת אליה נחשף כל נפגע איננה ידועה.

יתרה מכך, הדגישו החוקרים במאמרם, הטיפול מניב תוצאות אופטימליות גם אם יינתן עד 48 שעות לאחר החשיפה.

לממצאיהם עשוי להיות יישום בעתיד גם במצבים קליניים של כשל חמור וקטלני בתפקוד מח העצם עם ירידה מסכנת חיים במספר תאי מערכת הדם הפריפרית.

לקריאת המאמר המלא לחץ כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  מח עצם,  קרינה,  המרכז הרפואי "הדסה",  תאי שלייה
תגובות