חדשות

חברות התרופות מגייסות חולים נגד יוזמה לחשיפת נתוני ניסויים קליניים

החברות הבינ"ל מתנגדות ליוזמה אירופית לחשוף את מלוא הנתונים, בכלל זה של כישלונות ושל תופעות לוואי שהצטברו במהלך הניסויים

העיתון הבריטי "גרדיאן" דיווח השבוע כי חברות התרופות הגדולות החלו לגייס קבוצות של מטופלים כדי שיערכו למענן את השתדלנות (לובינג) נגד יישום תוכניות של מחוקקים רבים במדינות אירופה, לחייב אותן לפרסם את מלוא המסמכים על ניסויים קליניים בתרופות, וגם נתונים שעד כה נשמרו בסוד.

העיתון ציין כי החברות נוהגות לפרסם כיום רק חלק מתוצאות הניסויים וחלק גדול מהמידע שהצטבר במהלכם נשמר בסוד ולא זוכה לפרסום. בין השאר, שומרות החברות נתונים על תרופות שלא "עבדו" בניסויים על המטופלים שבחנו אותן, או שגרמו תופעות-לוואי מסוכנות.

גורמי רגולציה בעולם דורשים עתה מהחברות לחשוף את כל המידע ולאסור את המשך הנוהג להסתיר חלק ממנו, ובעצם לפרסם את המידע החיובי בלבד, בעוד הן מסתירות מידע שלילי. לפי העיתון, החברות חוששות שפרסום מלא יאפשר למדענים עצמאיים לבצע ניתוח-מחדש של התוצאות, וגם לבדוק את אמינותן של הצהרות שמפרסמות החברות בדבר בטיחות התרופות שניסו.

בעוד שחלק מהחברות הסכימו לחשוף יותר נתונים ולשתף חוקרים בהם באופן חופשי, עדיין יש חברות רבות שמסרבות למהלכים הללו, הדגיש העיתון בדיווחו. החברות המסרבות החלו לגייס ארגוני חולים וקבוצות של מטופלים כדי שיעמדו לצידן במאבק זה.

תזכיר שמשרטט פעילות זו הגיע לידי ה"גרדיאן". הוא הופנה על-ידי מנהל הפדרציה של תעשיית התרופות האירופית EFPIA לחברות רוש, מרק, פייזר, GSK, אסטרה-זנקה, אלי לילי, נוברטיס וחברות קטנות יותר. המסמך הסודי הגיע לעיתון דרך הדלפה מצד עובדים בחברות התרופות.

בשלב זה פעילות ה"לובינג" ממוקדת במדינות אירופה שבה ה-European Medicines Agency דורשת לפרסם את כל המידע שהצטבר בניסויים קליניים במאגר נתונים ציבורי ונגיש לכל.

לקריאת הדיווח המלא לחץ כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  ניסויים קליניים,  האיחוד האירופי,  תעשיית התרופות,  EFPIA
תגובות
ד"ר ניר צבר
25.07.2013, 18:32

כל הכבוד למדליף.

אתר הקמפיין לפרסום תוצאות כל המחקרים הרפואיים:

http://web.archive.org/web/20130702195350/http://www.alltrials.net/home/hebrew-translation/