חדשות

ארה"ב: הקשרים בין רופאים לתעשייה הרפואית ייחשפו לפי חוק חדש

אורתופד מומחה, שהרוויח יותר ממיליון דולר בשלוש שנים מקידום מוצרים רפואיים, מעורר דיון אתי בארה"ב על גבולות המותר והאסור בהמלצות על תרופות וציוד רפואי

כמה שווה המלצה של רופא? – שאלה זאת הציג ה"ניו יורק טיימס" בכתבה נוספת העוסקת בתופעת התמלוגים, בכסף ובשווה-כסף לרופאים מטעם חברות תרופות וציוד רפואי "כדי שיסייעו להן לקדם את מוצריהן".

העיתון האמריקאי הביא כדוגמא את האורתופד ד"ר אלפרד טריה (Tria), המנתח הראשי של המחלקה לאורתופדיה בבית החולים האוניברסיטאי סט. פיטרס (478 מיטות) שבניו-ברנסוויק, ניו-ג'רזי. חברת הטכנולוגיות הרפואיות Smith & Nephew שילמה לד"ר טריה 940,857 דולר, כדי שיגיד "מלה טובה" על מוצריה, בעת שהוא חנך ואימן רופאים באסיה בשנים 2011-2009. הנתונים נחשפו בדו"ח של מדינת מסצ'וסטס, שבה ד"ר טריה רשום כרופא. בנוסף, ב-2010 הרוויח ד"ר טריה 421,905 דולר מחברה פרטית אחרת, מה שהפך אותו לרופא בעל ההכנסות הגבוהות ביותר "מכל רופא אחר הרשום במדינת מסצ'וסטס".

ייתכן, נאמר בכתבת ה"ניו יורק טיימס", כי ד"ר טריה הוא "היוצא מן הכלל" לגבי ממדי ההטבות שזכה תמורת ייעוץ וחוות-דעת חיובית, המלצות ו"שבחים" שחלק לתרופות ולציוד רפואי, ואולם התחום כולו הוגדר בכתבה כ"השתוללות" של חברות התרופות, שנמשך כבר כמה עשורים. לפי דו"ח שפורסם החודש במהדורה המקוונת של "ניו אינגלנד ג'ורנל אוף-מדיסין", במדינת מסצ'וסטס בלבד, שילמו חברות מעל 76 מיליון דולר לרופאים, תמורת המלצות לקידום מוצריהן. סכום זה אינו כולל הטבות בשווי פחות מ-50 דולר, כמו מתנות שונות לרופאים.

ד"ר טריה עצמו אמר לכתבת העיתון כי "הדאגה שיש כאן ניגוד אינטרסים היא בהחלט לגטימית" ועם זאת לא מצא פגם בהתנהלותו.

העיתון ציין כי בשנה הבאה ישנה כוונה להפוך את כל הנתונים בנושא רגיש זה נגישים לציבור הרחב בארה"ב, לאחר שחוק פדראלי המסדיר זאת ייכנס לתוקפו. מאגר מידע זה ישמש מקור חשוב למחקרים בנושא, ומומחי רפואה רבים תוהים אם המידע הטמון בו ישפיע על מטופלים בבואם לבחור את הרופא שיטפל בהם.

לפי העיתון, מנתחים אורתופדים, קרדיולוגים ופסיכיאטרים "נהנים מהתשלום הגבוה ביותר מבין כל הרופאים", בעוד רופאי רפואה ראשונית כמו פנימאים, רופאי משפחה ורופאי ילדים, נהנים מההטבות הכספיות הנמוכות ביותר, אם בכלל. הנתונים נובעים ממחקר שנעשה בנושא, אותו הוביל פרופסור אהרון קסלהיים מאוניברסיטת "הארוורד",שפורסם ב-NEJM ב-2011. פרופסור קסלהיים גם מצא כי יותר מעשרה פאנלים של מומחים שניסחו קווים-מנחים לגבי טיפולים בסוכרת וברמה גבוהה של כולסטרול "נשלטו בידי רופאים שהיו בניגוד אינטרסים כספיים ברורים – כיוון שקיבלו הטבות ותוגמלו כספית על ייעוץ בידי חברות תרופות שהיה להן עניין ברור במחלות הללו".

בדיווח בניו-יורק טיימס מופיע גם שמו של רופא ישראלי, ד"ר יואב גולן, מומחה למחלות זיהומיות ופרופסור באוניברסיטת "טאפטס" שקיבל ב-2011 סכום של 340,754 דולר מחברות תרופות שונות. בין השאר, מציין העיתון, קיבל ד"ר גולן 100,000 דולר מחברת "פורסט לאב", 73,918 דולר מחברת "מרק" ו-42,109 מ"פייזר", לפי נתוני הדו"ח של מדינת מסצ'וסטס. העיתון ציין כי ד"ר גולן לא השיב לפנייה בדואר האלקטרוני לבקשת תגובה. במרכז הרפואי של טאפטס הופעלה ב-2011 מדיניות המחייבת רופאים לקבל אישור לקידום תרופות ומוצרים, כשמדובר בלמעלה מ-25 אלף דולר בשנה. דוברת האוניברסיטה מסרה לעיתון כי התשלומים אושרו לפי הנהלים.

מקור:
http://well.blogs.nytimes.com/2013/05/13/doctors-lucrative-industry-ties/

נושאים קשורים:  חדשות,  תעשיית התרופות,  הטבות לרופאים,  המלצות רפואיות
תגובות
almoni
20.05.2013, 20:15

אנשים כאלה מוציאים שם רע לרפואה.