hepatocellular carcinoma

שחמת עקב זהום כרוני ב-HCV – המהלך הטבעי

מחקר פרוספקטיבי בחן את המהלך הטבעי של שחמת עקב זיהום כרוני ב- HCV במטופלים המתגוררים בקובה

07.04.2013, 13:59

לאחר התפתחות שחמת במטופל הסובל מזהום כרוני ב- HCV, הסיכון השנתי לארועים הקשורים באי ספיקה של הכבד (clinical decompensation) מוערך כ-6%, הסיכון השנתי למוות או השתלת כבד מוערך כ-3%, והסיכון להתפתחות סרטן הכבד (Hepatocellular carcinoma) מוערך אף הוא כ-3%. מרבית המחקרים לגבי המהלך הטבעי של שחמת עקב זיהום כרוני ב- HCV בוצעו בארה"ב אירופה ויפן, ולא בוצעו מחקרים מסוג זה באמריקה הלטינית. מחקר זה הינו מחקר פרוספקטיבי שבוצע בקובה, על מנת לאפיין את המהלך הטבעי של שחמת עקב זיהום כרוני ב- HCV ביבשת זו.

נכללו מטופלים מבוגרים שאובחנו כסובלים משחמת הכבד עקב זיהום ב- HCV, ללא גורם אחר וללא מחלות כבד אחרות, אלכוהוליזם או מצבים המגבילים משמעותית את תוחלת החיים. המעקב בוצע בתדירות של כאחת לשמונה שבועות (אחת לחודש במהלך 16 השבועות הראשונים).

צילום מיקרוסקופי של כבד עם שחמת הכבד (מקור צילום: ויקיפדיה)

צילום מיקרוסקופי של כבד עם שחמת הכבד (מקור צילום: ויקיפדיה)

נכללו 402 מטופלים, מתוכם 294 סווגו כ-stage 1 (העדר דליות בושט), ו-108 סווגו כ- stage 2 (נוכחות דליות בושט). חציון גילם של המשתתפים היה 59 שנים. חציון משך המעקב היה 176 שבועות (200 שבועות ב- stage 1 ו-138 שבועות ב- stage 2). במהלך המעקב נפטרו 42 משתתפים (3%), ו-30 ממקרי המוות היו עקב גורם כבדי (אי ספיקת כבד או סרטן הכבד). שמונה משתתפים (2%) עברו השתלת כבד, ו-30 משתתפים פתחו סרטן בכבד. ארועים הקשורים באי ספיקת כבד נראו ב-80 משתתפים (20%), וכמו כן 22% מהמשתתפים ב- stage 1 פתחו דליות בושט.

על פני 6 שנים, שיעור ההארעות של מוות או השתלת כבד היה 15% בקרב משתתפים שסווגו כ- stage 1 ו-45% בקרב משתתפים שסווגו כ- stage 2 (כאשר p

החוקרים מסכמים כי שיעורי התחלואה והתמותה גבוהים במיוחד בקרב מטופלים הסובלים משחמת הכבד עקב זיהום כרוני ב- HCV וכן מדליות בושט. לפיכך מטופלים אלו זקוקים לניטור קפדני ומניעת סיבוכים.

ערכה: דר' ורד פרכטר
מקור:
Gomez et al.; The natural history of compensated HCV-related cirrhosis:A prospective long-term study, J Hepatol. 2013 Mar;58(3):434-44

נושאים קשורים:  hepatocellular carcinoma,  מיימת,  HCV,  צהבת,  שחמת,  סרטן הכבד,  כבד,  הפטיטיס,  דליות,  מחקרים
תגובות