דעות

רפואה מותאמת אישית: האם מדובר בעתיד של כולנו?

מחקרים מוכיחים כי מעל מחצית מהטיפולים הניתנים כיום אינם אפקטיביים. רפואה מותאמת אישית תחסוך אשפוזים וסבל מיותר מהחולים, ואף עשויה להוביל לחיסכון כלכלי משמעותי

רפואה מותאמת אישית למעשה החלה לקרום עור וגידים בשנים האחרונות כשהיא צומחת מול עינינו. מדובר בהתאמה של הטיפול הרפואי למאפיינים המולקולריים, הגנטיים והביולוגיים של המטופל ובמעבר למצב שבו התרופה או הטיפול אינם מותאמים רק למחלה ולסימפטומים שלה, כי אם גם לחולה ולרקע הגנטי שלו. מדובר בהבטחה גדולה, מצד אחד, אך באתגר גדול מאוד לכל מערכות הבריאות, בארץ ובעולם, מצד שני.

שורה של בדיקות גנטיות שמבצע הצוות הרפואי מובילה להגדרה מדויקת של מצב החולה, לעתים עוד הרבה לפני הופעת התסמינים של המחלה, הערכת הסיכון, האבחנה והטיפול האופטימלי. רמת דיוק כזו מאפשרת הפחתה של השפעות הלוואי, סיכון נמוך יותר ותגובה טובה יותר לתרופות. יחד עם זאת, היא מצמצמת את כמות החולים הנהנים מתרופה סגולית ומחייבת פיתוח של כמה תרופות שונות לאותה קבוצה של חולים, אשר עד כה טופלה באותה תרופה.

התפתחות מחקרית מביאה לכך שניתן גם לזהות אוכלוסיות בסיכון הנמצאות בסבירות גבוהה לפיתוח מחלות שונות ועל-ידי איתורן ומתן טיפול מקדים מונע, אפשר - בין השאר - לעצור התפרצות צפויה של מחלות. ייתכן שבעתיד הנראה לעין, כל שיידרש לשם כך היא בדיקת דם שגרתית.

קצב התפתחות הרפואה המותאמת אישית יהיה תלוי במידה רבה במידת הפתיחות של מערכות הבריאות הציבוריות וביכולתן להתאים את התהליכים הרגולטוריים לשינוי המתבקש ולהקצות את המשאבים הגדולים הנדרשים לשם כך בתחילת הדרך.

קצב התפתחות הרפואה המותאמת אישית יהיה תלוי במידה רבה במידת הפתיחות של מערכות הבריאות הציבוריות וביכולתן להתאים את התהליכים הרגולטוריים לשינוי המתבקש ולהקצות את המשאבים הגדולים הנדרשים בתחילת הדרך, בעקבות בדיקות נלוות יקרות והעלייה בהוצאות על טיפולים יקרים בתרופות חדישות שעדיין לא הספיקו להפוך לגנריות.

היבט נוסף שיש לקחת בחשבון נובע מרמת העומק והדיוק של הבדיקות הנלוות החדשות, החושפות מידע רב על מצבו הרפואי של המטופל, לאו דווקא בנוגע לסיבת הפנייה המקורית. התוצאות מחייבות התייחסות הגוררת בדיקות נוספות, בעלויות לא מתוכננות.

כולנו מכירים את התנהלות 'הטווח הקצר' בישראל והיעדר חזון ואורח רוח בכל הנוגע להשקעת משאבים חריגים, אולם אל למערכת הבריאות להחמיץ את המקפצה לעתיד משיקולים צרים דוגמת אלו, ומחובתה להיתלות בפוטנציאל לטווח הארוך, לטובת החולים.

מחקרים מוכיחים, למשל, כי מעל מחצית מהטיפולים הניתנים כיום אינם אפקטיביים, ובמסגרת הטיפול בסרטן המספרים גבוהים אף יותר, שלא לדבר על הסבל הרב הנגרם בעקבות מינון יתר והשפעות הלוואי החמורות שניתן יהיה לצמצם או למנוע. תארו לעצמכם כמה אשפוזים ותרופות ניתן יהיה לחסוך אם נוכל לזהות מראש אפקטיביות ברמת דיוק גבוהה עבור קבוצת חולים סגולית ולהפנות משאבים רבים למחקר ופיתוח של תרופות מותאמות אישית עבור כל היתר.

כולנו מכירים את התנהלות 'הטווח הקצר' בישראל והיעדר חזון ואורח רוח בכל הנוגע להשקעת משאבים חריגים, אולם אל למערכת הבריאות להחמיץ את המקפצה לעתיד משיקולים צרים דוגמת אלו.

בסופו של יום, השחקנים במגרש הם הרגולטור, חברות התרופות, נותני השירות (בישראל מדובר בקופות החולים) וכמובן חברות הביטוח, הרי מדובר בשירות עם פוטנציאל גבוה להפיכה לנחלת העשירים בלבד, המסוגלים לשלם את הפרמיות המתאימות.

מרכיב המחקר הקליני הוא המשמעותי ביותר בפיתוח תרופה, ושלא נתבלבל – חברות התרופות הן עסק כלכלי לכל דבר, שמטרתו למקסם רווחים. מה שהניע אותן עד כה היה השקעה מסיבית באיתור פתרונות רפואיים למחלות כמה שיותר שכיחות, המהוות פוטנציאל עסקי ברור לאור קהל היעד הפוטנציאלי הגדול שלהן. אולם, גם לחברות מסוג זה אינטרסים נוספים, כגון הרצון להובלת החזית בטכנולוגיה משיקולי תדמית, שימוש במחקר מתקדם להצלת תרופות שנכשלו או לא אושרו, הגברת היעילות הקלינית בזכות ההתאמה האישית והסיכוי להרחיב התוויות של תרופות קיימות בעלות נמוכה יחסית, בזכות המידע הגנטי והמולקולרי החדש שיצטבר.

על פי נתוני הקואליציה האמריקאית לרפואה מותאמת אישית, כמות התרופות החדשות המבוססות על הטכנולוגיה החדשה נמצאת במגמת עלייה בשנים האחרונות. מדובר בשוק הנמצא בצמיחה מתמדת ומוערך כיום במאות מיליארדי דולרים.

הבשורות הטובות הן שעל פי נתוני ה-PMC – הקואליציה האמריקאית לרפואה מותאמת אישית – כמות התרופות החדשות המבוססות על הטכנולוגיה החדשה נמצאת במגמת עלייה בשנים האחרונות, לצד מאות מיליוני דולרים המושקעים על ידי מדינות ברחבי העולם דוגמת ארה"ב, אנגליה, צרפת, שוודיה ומדינות נוספות רבות, להקמת מכוני מחקר המקדמים רפואה בהתאמה אישית. מדובר בשוק הנמצא בצמיחה מתמדת ומוערך כיום במאות מיליארדי דולרים בתחומי מחקר ופיתוח, תרופות, מכשור, אבחון ומדידה.

המלאכה מרובה ונדרשים צעדים נוספים, דוגמת הכשרתם של צוותים רפואיים למחקר וליישום, בין השאר בתחומי הביולוגיה, מדעי המחשב וביו-אינפורמטיקה, מתן כלים לאותם מנגנוני מימון ציבוריים, דוגמת ועדת סל התרופות בישראל להערכת הטכנולוגיה החדשה ושילובן של בדיקות נלוות חדשות ותרופות מותאמות אישית בסל השירותים.

פרויקט נוסף שנראה עתידני, אך בהחלט מתבקש, הוא מאגר מידע גנטי מרכזי אשר יאפשר שיתוף נתונים ותוצאות מחקר ברחבי העולם, יחסוך בדיקות חוזרות, יקל על איתור מטופלים למחקרים קליניים ויאפשר הערכת בטיחות או בחינת תגובה לתרופות שונות. למאגר כזה היבטים אתיים וחוקיים רגישים במיוחד שיש לקחת בחשבון.

במבט מערכתי כלכלי של נושא הרפואה המותאמת אישית קשה להתנבא. אין ספק שבתחילה תהיינה ההוצאות גדולות לעין שיעור מההכנסות, כמו בכל פיתוח מערכתי חדש ומהפכני מעין זה. יחד עם זאת יש הסוברים, ואני ביניהם, כי בתהליך מובנה נכון מדובר לא רק על התקדמות רפואית אדירה אלא גם בחיסכון כלכלי משמעותי ביותר.

נושאים קשורים:  דעות,  רפואה מותאמת אישית
תגובות
דנה
07.03.2013, 12:13

מאמר מרתק....

אני
07.03.2013, 14:43

אני סטודנטית שלו ואכן מדובר באדם מיוחד המוביל בארץ, המאמר כתוב בצורה מרתקת ומעניינת.
יישר כח.

ירדנה עמית
07.03.2013, 20:32

כתבה מרתקת , מחדשת עם הפנים לעתיד טוב יותר . כל הכבוד

כל הכבוד !!!

ירדנה עמית
07.03.2013, 20:34

כל הכבוד !! כתבה מרתקת ומעלה חידושים בתחום הרפואה העתידית . כייף לקרא ולהשכיל .

אייל כהן עורך דין
08.03.2013, 11:39

מאמר אמיץ ומקצועי ביותר מצד כותב מוערך וחכם. מאמר זה לדעתי נכתב בעת הנכונה ומשקף את האמת ופני הרפואה העתידית. פרופסור אדלר הוא ללא ספק לא רק רופא ומנהל מוכשר אלא כם איש חזון שראוי לפתוח צוהר לחזון הרפואה האישית המותאמת. כל הכבוד.  

מורן
08.03.2013, 11:46

כתבה מעולה ואני לא מתפלא מתוך היכרותי של מי שעומד מאחורי הכתבה. כולי תקווה שאנשים בדמותו של פרופסור אדלר הם שיובילו את מערכת הבריאות לעתיד טוב יותר ובריא יותר

יובל
08.03.2013, 12:15

כתבה מדהימה ללא ספק דרך של רפואה שיכולה להצליח ובגדול, פרופסור אדלר בן אדם מוכשר כל הכבוד!