חדשות

ה-FDA נלחם בבתי מרקחת בלתי חוקיים ברשת

במבצע Pagea V שערך לאחרונה בארה"ב ה-FDA בשיתוף עם גורמים נוספים, ננקטו פעולות נגד מעל 4,100 בתי מרקחת ברשת, המספקים תרופות באופן בלתי חוקי

מבצע Pangea V נערך תוך שיתוף פעולה בין ה-FDA לבין רשויות אכיפת החוק, רשויות רגולטוריות ורשויות המכס ב-100 מדינות, וכן בשיתוף האינטרפול. מטרת המבצע הייתה לאתר יצרנים וספקים לא חוקיים של תרופות ומכשירים רפואיים, ולהפסיק את פעילותם.

במסגרת המבצע, שנערך בסוף חודש ספטמבר השנה, נסגרו מעל 18,000 אתרי אינטרנט של בתי מרקחת בלתי חוקיים, והוחרמה סחורה בשווי של כ-10.5 מיליון דולר ברחבי העולם. בתי מרקחת אינטרנטיים המוכרים באופן בלתי חוקי תרופות מאיכות ירודה, תרופות מזויפות או תרופות אחרות שאינן בטוחות לשימוש, הם איום ממשי על הצרכנים בארה"ב ובעולם, לדברי ד"ר מרגרט א. המבורג, נציבת ה-FDA. מבצע זה מדגים לדבריה כי דרוש מאמץ בין-לאומי מתואם על מנת להילחם בתופעה זו.

חלק מהתרופות שנמכרות באמצעות האינטרנט הן תרופות המיועדות למכירה במרשם רפואי בלבד, כגון Viagra, אנטיביוטיקה, נוגדי דיכאון, ותרופות נוספות שהשימוש בהן ללא פיקוח רפואי עלול להיות מסוכן. במקרים אחרים נמכרות בארה"ב תרופות שאינן מאושרות לשימוש על ידי ה-FDA, כגון domperidone ו- isotretinoin (על פי אתר משרד הבריאות שתי התרופות מאושרות לשימוש בארץ). דוגמה נוספת היא שיווק גרסה גנרית של התרופה Tamiflu ¬ כאשר לא קיימת גרסה גנרית המאושרת לשימוש, וגרסאות גנריות שנבחנו בעבר הכילו חומרים פעילים שונים מאלו הקיימים בתרופה זו, שאינם פעילים נגד שפעת.

במקביל למבצע זה החל ה-FDA בקמפיין שמטרתו יידוע הציבור לגבי הסיכונים הכרוכים ברכישת תרופות מרשם באמצעות האינטרנט, בשם BeSafeRx – Know your online pharmacy.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

http://www.fda.gov/NewsEvents/Newsroom/PressAnnouncements/ucm322492.htm

נושאים קשורים:  חדשות,  FDA,  תרופות מרשם,  בתי מרקחת,  אינטרנט
תגובות