דעות

זה הזמן לפתרונות יצירתיים

ממילא הרופאים עובדים קשה מאוד. אפשר לכמת את שעות עבודתם ועם זאת יש לתגמלם. ואלה הפונים על פי הרשאה לקליניקות הפרטיות, יעזבו בגו זקוף את מקום העבודה, בתוך תיעוד, ואף אחד לא ייפגע

משבר הרפואה בישראל מגיע לאחד מצמתיו הקריטיים. צונאמי שעלול לשטוף חלקים ממערכת הבריאות וכולם נערכים לקראתו, בתוך שהם נאחזים בעמדות צודקות לכאורה ומנסים להגן על ערכיהם ועל דרך התנהלותם. רשומון שעלול להגיע למשבר אמיתי או קצה המשבר שכולם בשלים להגיע לפתרונו?

1 המתמחים - פאר החברה בישראל. אלה ששקדו על לימודיהם בשנות נערותם ובחרותם ונבחרו בקפידה לאחר בחינות מיון נוקשות. אין הם רוצים לעזוב את החולים ואינם מחפשים לרעות בשדות זרים ובארצות נכר. המתמחים מבטאים כעס רב, התמרמרות ואכזבה על תנאי עבודתם ועלבון מנקודת ראותם בדרך שבה נוהגים בהם. את המתמחים חייבים לחבק!

2 ההסתדרות הרפואית - הר"י, הגוף היציג של הרופאים במו"מ המתיש של השנה החולפת. ראשיו ניסו לתמרן בין הדרישות השונות של בעלי העניין. הם חתמו על ההסכם הטוב ביותר שאותו הצליחו להשיג ולראשונה אולי יצרו שונות בקידום השכר של קבוצות הרופאים המיוחדות.

3 משרד האוצר - הממונה על השכר ואנשי אגף התקציבים, אלה שבידיהם הופקדה הקופה הציבורית ומנסים בכל כוחם לשמור על המסגרת התקציבית. בדינמיקה אופיינית למו"מ עם ארגוני רופאים פתחו את ידם ככל שרק יכלו בהתערבות ראש הממשלה וסגן שר הבריאות.

4 משרד הבריאות - ניסה בכל כוחו לשמור על יציבות המערכת ובצדק לחזק את הרפואה הציבורית בלי שלמעשה יש לו מעמד אמיתי במו"מ המייגע. פרופ' רוני גמזו ניווט את מערכת הבריאות מתוקף סמכותו ואחריותו והכינה לזמן חירום, אם באמת תתממש ההתפטרות של הרופאים.

5 ארגון רופאי בתי החולים (ארב"ל) - גוף חדש שנמצא בהתהוות, צמח בשלהי המשבר ומנסה בכל כוחו להשפיע על המצב ולמצוא אולי פתרונות יצירתיים לסיום המשבר.

6 חתימה על שעון נוכחות - איום ערכי על אוטונומיית המקצוע? אני מציע לראות בה "אמנציפציה של הרופאים". ממילא הם עובדים קשה מאוד. אפשר לכמת את שעות עבודתם ועם זאת יש לתגמלם. ואלה הפונים על פי הרשאה לקליניקות הפרטיות יעזבו בגו זקוף את מקום העבודה, בתוך תיעוד, ואף אחד לא ייפגע.

7 קוו ואדיס? גם המעסיקים וגם הרופאים אינם מעוניינים במטופלים חבולים, שהרי החמלה, המסירות ואהבת המקצוע הם חלק מאושיות הרפואה. יש לדומם את ההצהרות הלוחמניות ולהסכים לפסק זמן מוגדר של דיון פורה ואמיתי, וזה הזמן לפתרונות יצירתיים.

לדוגמה - להאריך את משך ההסכם לחצי שנה עד שנה ולהקצות תקציב הוגן למתמחים ולהחילו לאורכו של ההסכם. ואולי לשנות את רכיבי ההסכם בהסכמה הדדית. אני מאמין שאפשר להגיע לסיום המשבר בלי שישאיר צלקות. חיזוק התשתיות של מערכת הבריאות, תוספת תקציבים לרפורמות שמתכנן משרד הבריאות והוספת תקנים שתרווח את לחץ העבודה של הרופאים ישלימו את חיזוקה של הרפואה הציבורית שחשוב לשמרה.

*פורסם ב'ישראל היום'

נושאים קשורים:  דעות
תגובות
נועם נטיף
04.10.2011, 23:27

אולי יסביר מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר מדוע יש מחסור ברופאים במדינת ישראל?

ד"ר אלחין עודה
05.10.2011, 09:12

מי מדבר על פתרנות יצרתיים זה שהיה מנכ"ל מכבי בשנת 2006 כאשר רופא מומחה ברופאת המשפחה נקלע ללנץ על ידי עובדי הנהלת מרכז מכבי ולא תרח להתערב למרות בקשות נשנות של הרופא .
אז שישמור לעצמו את הדעה שלו

ד"ר קסנר דליה
16.10.2011, 09:38

אאם כולם כל כך טובים ונחמדים ורוצים אז למה היגענו למשבר הזה?
שנים קיים מחסור מתמשך ברופאים וכלום לא נעשה ,בי"ס החדש בצפת כמו טיפה בים בעוד 12 שנה .
חלקה של המדינה בהוצאה לבריאות ירד ב50% וכל הקופות שולחות המטופלים לרפואה פרטית בהסכמה מלאה של המדינה (ביטוחים משלימים).
חבל שכולנו מוותרים על המעוז הציבורי האחרון שעדיין ברמה וזאת באדיבות המשרד האחראי על כך.

מאיר רז
19.10.2011, 19:17

לא יאמן,בכול מקום עבודה העברת הכרטיס הינה חלק מהמקובל .מדוע הרופא לא יעביר כרטיס?האם הוא מורם מעם?מעל לביקורת ולבקרה?מדוע?