סל התרופות

בין מאוכזבי המלצות ועדת הסל: חולות סרטן שד גרורתי וחולי יתר כולסטרול משפחתי

עמותות החולים הביעו אתמול את אכזבתן מכך שהתרופות עבור החולים שהן מייצגות, שעלו לשלבים המכריעים בדירוג ועדת סל התרופות, נשארו מחוץ לו

הגשת המלצות ועדת סל הבריאות לשנת 2017 לשר הבריאות יעקב ליצמן (צילום: משרד הבריאות)

למרות הגדלת סל הבריאות השנה לסכום של 460 מיליון שקל, כמה עמותות חולים שהתרופות עבורם לא הוכללו בסל הקרוב הביעו אתמול (יום ד') את אכזבתם מהמלצות הוועדה.

בין מאוכזבי הסל היה מוטי בירנבוים, יו"ר עמותת לכ"ם – העמותה ליתר כולסטרול משפחתי. בירנבוים אמר ל"דוקטורס אונלי": "זו השנה השנייה שוועדת סל התרופות החריגה מהמלצותיה ולא כללה בדו"ח המסכם שלה שתי תרופות חדשות להורדת כולסטרול – פראלואנט וראפטה. לדבריו, תרופות אלה מצליחות להוריד את רמת ה-LDL לזו הנדרשת על ידי ה-FDA, גם כאשר כל תרופות הסטטינים למיניהן, טובות ככל שיהיו, לא מספיקות לשם כך".

יו"ר עמותת לכ"ם: "החלטת ועדת הסל שלא להכליל פראלואנט וראפטה אלו בסל ל-2017 הפכה אותנו ל'פצצה מתקתקת'"

בירנבוים העריך, כי בישראל ישנם כ-25 אלף חולי יתר כולסטרול משפחתי, "אבל לא כולם ברמות הגבוהות כמו זו שאני נמצא". הוא משתתף בניסוי קליני הכוללת את קבלת התרופה פראלואנט ב"הדסה" עין כרם (כמותו מתבצע בעוד מרכזים רפואיים בארץ), ומספר כי תודות לתרופה ירדה רמת ה-LDL אצלו מ-110 ל-65, לאחר שכל התרופות הקודמות שנטל ודיאטות שנקט לא הצליחו להשיג את המטרה.

"במארס הקרוב הניסוי הזה יסתיים, והחלטת ועדת הסל למעשה הפקירה אותנו. שתי התרופות כבר רשומות בישראל ברישוי התרופות וקופות החולים "כללית" ו"מכבי" הכלילו אותן במסגרת הביטוחים המשלימים (שב"ן). ובכל זאת – היה להן מקום בסל", אמר. לדבריו, "הסיכוי שלנו להתקף לב ושבץ מוחי ומוות גדול פי 20 לעומת האוכלוסייה הרגילה. החלטת ועדת הסל שלא להכליל תרופות אלו בסל ל-2017 הפכה אותנו ל'פצצה מתקתקת'. גם משיקולי עלות-תועלת עבור מערכת הבריאות היה עדיף וזול יותר לטפל בחולים ביתר כולסטרול משפחתי באמצעות תרופות אלו, משום שבלעדיהן הסיכון להתקפי לב, הצורך בצנתורים, אשפוזים ממושכים, מעקפים וחלילה מוות – גדולים ומטילים עומסי תקציב על המערכת".

כמו כן הביעה אכזבה מהמלצות ועדת הסל עמותת "אחת מתשע" המייצגת חולות בסרטן שד. העמותה קבלה על כך שוועדת הסל לא הכלילה את התרופה איברנס (פלבוציקליב) בסל התרופות. "איברנס מסייעת לנשים חולות בסרטן שד גרורתי. עלות התרופה לטיפול בחולה בודדת מגיעה לעשרות אלפי שקלים בחודש. אי הכללת הטיפול הזה בסל התרופות מקרבת את מותן של נשים רבות החולות בסרטן שד גרורתי", נכתב בהודעה שפירסמה העמותה.

לדברי העמותה, "בעבר, לאחת מכל תשע נשים היה סיכוי לחלות בסרטן השד. היום נתון הזה עומד על אחת מכל שבע נשים. זאת ועוד: 30% מהנשים שחולות בסרטן השד יפתחו סרטן שד מסוג גרורתי. אנו קוראות לשר הבריאות ליצמן, למצוא פתרון הולם להנגשת התרופה עבור חולות בסרטן השד גרורתי".

נושאים קשורים:  חדשות,  ועדת סל התרופות לשנת 2017,  עמותות חולים,  יתר כולסטרול משפחתי,  סרטן שד גרורתי,  לכ"ם,  "אחת מתשע"
תגובות
אנונימי/ת
15.01.2017, 21:29

אין הוכחה שאי הכללת האיברנס בסל מקרבת את מותן של החולות בסרטן השד. חבל ש"אחת מתשע" מטעה את הציבור.