חדשות

בית החולים "שניידר": התקדמות נוספת בניסויים ב"לבלב מלאכותי"

לראשונה נבדקה המערכת, הכוללת חיישן ומשאבת אינסולין, על ילדים חולי סוכרת סוג-1 ששלטו בה באמצעות טאבלט בעודם בביתם

מרכז "שניידר" לרפואת ילדים הודיע אתמול (יום ב') על התקדמות בפרויקט הלבלב המלאכותי, הכוללת שליטה במערכת על ידי החולים הצעירים עצמם - באמצעות מחשב טאבלט. הניסוי נמשך 3 ימים רצופים. הפרויקט נועד לתת פתרון חולי סוכרת, והוגדר כראשון מסוגו.

הפרויקט נערך ביוזמה ובהובלה של מומחי המכון לאנדוקרינולוגיה וסוכרת ב"שניידר". "הניסוי מהווה אבן דרך משמעותית בהפיכת הטכנולוגיה פורצת הדרך לכדי מוצר רפואי שיהיה זמין לכל מטופלי סוכרת סוג 1 (סוכרת נעורים)", נמסר מבית החולים.

במהלך הניסוי ניהלו הילדים אורח חיים רגיל בבתיהם: השתתפו בחוגים, ישנו במיטותיהם והלכו לבקר חברים - כל זאת תוך שימוש במערכת האוטומטית שאחראית להזרקת האינסולין והבקרה עליה באמצעות הטאבלט. בכך נמנעו הילדים מעיסוק בשעות הלילה ובשעות היום באיזון רמות הסוכר.

את הפרויקט מובילים פרופסור משה פיליפ, מנהל המכון לאנדוקרינולוגיה וסוכרת ב"שניידר"; ד"ר רויטל נימרי, מומחית באנדוקרינולוגיה וסוכרת וצוות המהנדסים ערן אטלס, שחר מילר, אביאל פוגל ועידו מולר. הניסוי והמחקר המתלווה לו הם חלק ממחקר בינלאומי. השותפים האחרים הם צוותי רפואה מגרמניה ומסלובניה בראשות פרופסור תומס דנה ופרופסור תדה בטלינו.

בשנים האחרונות מפתח צוות המכון לטכנולוגיות בסוכרת במרכז שניידר, הכולל מהנדסים, רופאים, אחיות ודיאטניות, את הפתרון הטכנולוגי המכונה "הלבלב המלאכותי" המיועד לילדים ולמבוגרים הסובלים מסוכרת סוג 1. המערכת (המכונה MD Logic) כוללת חיישן המוחדר לרקמה התת-עורית ומנטר את רמת הסוכר ומשאבה המשחררת אינסולין. החיישן והמשאבה מחוברים למחשב המעבד את המידע ומגדיר את כמות האינסולין שיש לשחרר לגוף, על מנת לשמור את רמות הסוכר של החולה כשהן מאוזנות בתחום הנורמה.

הפיתוח "סוגר את הלולאה" שבין החיישן למשאבה ומשחרר את המטופל מהטרחה היום-יומית של הזרקת האינסולין על-ידו, מפחית חשש ממצבי היפוגליקמיה (מיעוט סוכר בדם) בעת השינה. המערכת צפויה לשפר משמעותית את איכות החיים של המטופלים.

ביוני 2012 עבר בהצלחה השלב הקודם של הניסוי. במסגרתו טופלו הילדים החולים בסוכרת מסוג 1 באמצעות המערכת המצויה על גבי מחשב נייד, במהלך הלילה, כשהם ישנים בביתם. בכך נמנע מהם ומהוריהם העיסוק הלילי של איזון רמות הסוכר. אלא שאז שהה צוות המכון בחדר בקרה ייעודי שהותקן לכך בבית החולים ומשם שלט בניסוי ועקב אחר רמת איזון הסוכר בדם של הילדים שישנו בבתיהם.

לשלב זה קדם ניסוי במסגרת מחנה Dream Camp לילדים חולי סוכרת, שנעשה באוקטובר 2011, במהלכו שהו 18 ילדים ובני נוער במשך שלושה ימים במלון בקיבוץ מעלה החמישה. במהלך הלילות הם חוברו למערכת הפרויקט. צוות המכון לאנדוקרינולוגיה וסוכרת ב"שניידר", נמצא אז בחדר בקרה ייעודי שהוקם במלון - ועקב אחר רמות הסוכר של הילדים הישנים בחדרים הסמוכים. תוצאות השלב הזה של הניסוי פורסמו בפברואר 2013 ב-New England Journal of Medicine.

פרופסור משה פיליפ ציין: "כל שלב במחקר הזה מהווה בשורה אמיתית למיליוני חולי סוכרת בארץ ובעולם המטופלים באינסולין. פרויקט הלבלב המלאכותי יאפשר שחרור מעיסוק תמידי במדידת רמות הסוכר ובהזרקות האינסולין וישמור על חולי הסוכרת כשהם מאוזנים לאורך זמן - דבר המצמצם משמעותית את הסיכוי לסיבוכים של המחלה".

כ-5,000 ילדים ובני נוער בישראל מאובחנים מדי שנה כחולי סוכרת נעורים. זאת בנוסף לאלפי צעירים ומבוגרים החולים בסוכרת ואמורים להימצא במעקב וטיפול. המחלה, הדגיש פרופסור פיליפ, דורשת ניטור מתמיד של התזונה ורמת הסוכר בדם ומחייבת את החולים להזריק לגופם אינסולין במשך כל שעות היממה, כדי לפצות על תפקודו הלקוי של הלבלב.

המכון לאנדוקרינולוגיה וסוכרת ב"שניידר" הוא מהמכונים הגדולים מסוגם בעולם המטפל בלמעלה מ-1,600 חולי סוכרת מדי שנה ומקבל למעלה מ-150 חולים חדשים, כל שנה.

נושאים קשורים:  חדשות,  סוכרת,  אינסולין,  סוכרת סוג 1,  סוכרת נעורים,  לבלב מלאכותי,  פרופ' משה פיליפ,  מרכז "שניידר" לרפואת ילדים
תגובות